Dela sidan:

Först ut för den nya visuella identiteten är butiken på Arlanda, men den kommer successivt att läggas ut i alla butiker och i alla kanaler under året. I mitten av april lanseras en helt ny e-handelsplattform.

Den nya designen utgörs av nedtonade färger, till skillnad från den tidigare som var färgstark.

– Den nya identiteten är ganska nedtonad. Vi har försökt i den mån det är möjligt att skapa en plattform för formgivare. Vi har inte velat ta för mycket plats, utan hållit oss till en enkel design, säger Thomas Kurppa.

Designtorget har också fått en ny logotyp, där kärnan är symbolen "DT" som står för balans, hemmet och transparens. Bokstäverna ska kunna ses som en vågskål, ett mord med skål eller en smiley.

Han säger att det har varit något av en paradox under arbetets gång, att ta fram en grafisk design till något som är så designintensivt i sig.

– Vår identitet får inte överskugga produkterna, upplevas som för designat eller pretentiöst, säger han.

Kurppa Hosk inledde samarbetet med Designtorget efter sommaren i fjol och sedan dess har en grupp på 4-5 personer jobbat med arbetet.

– Vi har velat göra det lättare för omvärlden att förstå vad Designtorget står för. Det har varit ett roligt projekt. Den nya identiteten är optimerad för alla kanaler – vi har helt enkelt utgått ifrån hur världen ser ut i dag.



Dela sidan: