Dela sidan:

Initiativet var ett internt byråexperint och är en sökmotor som Zlatanifierar allt. Sajten lägger automatiskt till "Zlatan" som sökord på Google.

Att det blev just Zlatan beror på att han är ett sådant starkt varumärke och att han är omtyckt på byrån.

– Syftet var att påvisa internt för oss själva, men också för våra kunder vad som gör en kampanj viral i dag. Det är tre enkla faktorer: En idé, befintligt användande av teknik och en kändis, säger Andreas Killander.

Hittills har sökmotorn fått en del trafik från Asien då nyheten plockades upp av en indisk sajt. Enligt Andreas Killander tog sökmotorn två timmar att ta fram och kommunicerades via reklambyråns sociala medier.

Tror du att ni kommer att få fler kunder på grund av detta?
– Det är dumt att säga nej. Men en viktig grej för oss var att lära oss något av experimentet. Det kanske gör det lättare att sälja in en kändis i vårt nästa uppdrag.

Sajten kommer att ligga uppe "så länge Google och Zlatan tillåter det". Andreas Killander hoppas på en kommentar från fotbollskungen själv.

– Det vore roligt om han kommenterade det här. På sitt sätt skulle han kunna göra det, även om vi inte förväntar oss det. Vi tar det för vad det är: ett experiment.



Dela sidan: