Dela sidan:

Det var i går kväll som flera medier rapporterade att Gustav Kasselstrand, ordförande i SDU och William Hahne, vice ordförande i ungdomspartiet kommer att uteslutas ur partiet. Uppgifter till Aftonbladet säger också att ett 20-tal personer kommer att gå samma väg. Vikarierande partiledaren Mattias Karlsson har ännu inte bekräftat men har till Aftonbladet berättat om varför SD:s medlemsutskott utreder medlemmar.

– SDU-ledningen ska ha lierat sig med personer från externa extremistorganisationer för att tillsammans flytta fram sina positioner och förändra moderpartiets ideologiska inriktning, säger Mattias Karlsson till Aftonbladet.

Sedan tidigare har det pågått en strid mellan moderpartiet och ungdomsförbundet, eftersom det senare vill ha en mer hårdför nationalistisk linje, medan SD vill framstå som socialkonservativt. Under det senaste dygnet har SDU gått hårt åt moderpartiet och fick Hahne att kalla metoderna "Sovjetmetoder" till TT. Även Camilla Jonasson, ledamot och jämställdhetspolitisk utskottsledare i SDU som också deltagit i partiets reklamfilm, gick till attack mot partiledningen i ett blogginlägg.

Den senaste uteslutningsvågen av SDU-medlemmar tror Jeanette Fors Andrée beror på att partiet försöker hålla kvar vid sin bild av ett parti med nolltolerans mot rasism. Samtidigt har de blivit skickligare på mediehantering genom åren.

– Ur ett krishanteringsperspektiv kan man säga att SD genom uteslutning och granskning av de egna vill visa att nolltoleransen gäller. Det kan vara en positiv signal för flera av väljarna, samtidigt som den här konflikten faktiskt visar att det finns ingående problem inom partiet.

Hon tror att partiet i och med mediepubliciteten stärker sin ställning hos redan befintliga väljare – trots att det den här gången rör sig om inre stridigheter i partiet.

– SD är ett missnöjesparti. Stödet för partiet ökar i takt med väljarnas missnöje med andra partier. SD lever på att de övriga partierna inte kan ge sina väljare en tydlig och stark politik. Dessutom stärks de i takt med den mediala publiciteten, säger Jeanette Fors Andrée och fortsätter:

– Medierna är särskilt intresserade av dem, eftersom det förs en stor diskussion kring dem generellt sett i samhället. SD är dessutom bra på att göra sak av ingenting, skickliga på att kamma hem poänger och att skapa rubriker.

Men trots alla kriser tappar de inte väljare?
– Nej, framför allt eftersom SD är ett missnöjesparti. All typ av publicitet tenderar att stärka dem, oavsett om det handlar om kriser eller stridigheter inom partiet. SD har en egen planhalva i svensk politik, med bitvis egna regler.



Dela sidan: