Dela sidan:

Karin Zingmark jobbade som presschef på Viasat i åtta år. I februari 2014 började hon på Microsoft – och vill förändra bilden av att Microsoft är "lite grått och trist".

– Traditionellt är Microsoft ett teknikdrivet bolag. Då är man inte så bra på kommunikation och marknadsföring. Man har inte haft fokus på märket Microsoft – det håller man på att förändra. Fram tills bara för ett år sedan har man haft en marknadschef per produktområde. Det tror jag är den största anledningen till att varumärket Microsoft inte avspeglar verkligheten, säger Karin Zingmark i podden.

Karin Zingmark tror att det är minst lika viktigt att marknadsföra innovativa produkter på ett innovativt sätt som produkter som inte är lika digitalt nyskapande.

– Det finns hur mycket som helst man kan göra inom det området. Microsoft har köpt Mojang nu (Markus Perssons spelbolag reds.anm) – köpet gick igenom i höstas till mina döttrars stora glädje. En av mina medarbetare – en gamer – hade byggt hela vårt kontor i Minecraft. Den grejen gjorde vi en film av som det blev mycket snack av sen..

Vi pratar också om varför företag misslyckas med digital transformation och om konkurrensen med Google och Apple.

Resumés podcast produceras av Delorean. Lyssna på avsnittet via Libsyn, iTunes eller här nedan.



Dela sidan: