Dela sidan:

Svenska Akademiens ordlista är boken många brukar bläddra i för stavning och böjning av svenska ord. Nya versioner brukar komma ut med ungefär tio års mellanrum. I en omfattande kampanj signerad Nkel Kommunikation bär copyn "hen är här nu" och flaggar för de rekordmånga nyord som tillkommit.

– Kampanjidén är baserad på de senaste årens i särklass mest omtalade nyord. Att använda det nya pronomenet "hen" föll sig helt naturligt och säger mycket om den nya upplagans innehåll, säger Jonas Haage, creative director på Nkel Kommunikation i ett pressmeddelande. 

Kampanjen har tagits fram tillsammans med Norstedts Förlagsgrupp och började gå i dagspress och fackpress över hela landet i lördags. Exempel på några av de andra 13 000 nytillkomna orden är bloggosfär, e-cigarett, selfie, skajpa, twittra, vobba och överklassafari.

Arbetsgrupp
Byrå: Nkel Kommunikation Arbetsgrupp: Jonas Haage, Philip Wildenstam, Sara Petrini, Ronny Forsberg, Andreas Ågren, Evelina Lindberg, Maria Fränberg Kund: Norstedts Förlagsgrupp



Dela sidan: