Dela sidan:

GB Glace och Mediebyrån Mindshare gör 50-årsfirandet till en blinkning åt alla de som lider av medelålderskris och därför kämpar för att göra en svensk klassiker. I stället uppmanas folk att göra en "smarrig och lättsam" glassiker.

För att göra en glassiker behöver man logga in på kampanjsajten, äta fyra utvalda glassar och slutligen ta en selfie med GB-gubben och hashtagga #glassiker. För samtliga utförda glassiker skänker GB-gubben 50 kr till Rädda Barnens sommarläger Dreamcamp för barn och ungdomar från områden runt om i Sverige som är socioekonomisk utsatta.

– Glassikern är ett lekfullt, inspirerande och välgörande sätt att få fler att smaka glädjen. Vi bekostar lägret för att alla barn har rätt att lära sig om sina rättigheter, förverkliga sina drömmar och få fina barndomsminnen, säger Dominika Hagborg, marketing manager ice cream, på Unilever.

Målet är att samla in 500 000 kronor. Eftersom glassätandet är delvis väderberoende kommer trafik att drivas från adaptiva, väderstyrda mobilannonser och på GB Glaces egna sociala medier.

– Vi är glada att det passat att förverkliga och utveckla glassiker-idén säsongen 2015, när en av Sveriges mest kända profiler, GB-gubben, fyller ett halvt sekel. Kampanjen kickstartas genom att Pressbyrån omvandlas till Glassbyrån, Aftonbladet bjuder på glass vid tidningsköp och vi lanserar en inspirerande informationsfilm, säger Jenny Vinterqvist, Creative Media Manager på Mindshare.

Arbetsgrupp
Unilever: Dominika Hagborg, Linda Arnason, Jon Hilander
Mindshare: Jenny Vinterqvist, Damon Razazi, Niclas Jensell, Caroline Pihl Norrby
Jung Relations: Linda Kirsebom, Simon Karlsson
Dempsey: Erika Vestman, Erik Wikholm, Hrefna Birgisdottir, Emil Larsson, Harris Dailianis
BRIKK: Samuel Fast, Björn Johansson, Calle Wachtmeister
Spinn: Lotta Danckwardt, Betül Dalén

Se filmen här: 



Dela sidan: