Dela sidan:

I dag rapporterar Dagens Industri att konflikten mellan Com Hem och TV4 kan leda till en "total skilsmässa". Bakgrunden till bråket ska vara Com Hems misslyckade lansering av Tivo där TV4 gav bort de digitala rättigheterna till programinnehåll i utbyte mot en rörlig ersättning baserad på Tivos tillväxt. En tillväxt som har lyst med sin frånvaro.

Bizkit Wiselys tv-chef Johnnie Åkerström poängterar att han inte har full insyn i konflikte. Enligt honom kan TV4 nu se en möjlighet att få bättre betalt för sin content.

– Samtidigt ser man att distributörerna i Sverige tjänar riktigt bra med pengar. Com Hems vinstmarginal ligger till exempel över 50 procent. Där tycker kanalerna att fördelningen ska vara jämnare. De vill få bättre betalt för sitt innehåll och är inte längre lika beroende av distributörerna.

TV4 når 1,4 miljoner hushåll via Com Hem. Har de råd att tappa detta?
– Nu är det vapenskrammel och chicken race. TV4 ligger ju free-to-air och alla kan få tillgång till kanalen genom ett vanligt Boxerpaket, men sen blir det strul för hushållen. Com Hem är fortfarande extremt viktigt, men TV4 har lättast att skramla jämfört med TV3 och Kanal 5 som inte är free-to-air. Det skulle göra riktigt ont för TV4 som skulle tappa mycket tittande, det är också ett hårt slag för Com Hem. Som det ser ut nu har båda parter alldeles för mycket att förlora, men hur lösningen kommer att se ut återstår att se.

– Vi får se när TV4 lanserar sin nya digitala plattform. Lanserar man en sådan och folk kan abonnera direkt på ett TV4-paket istället för att gå via Com Hem kan distributören förlora stort. Det här kan vara ett strategiskt beslut för att snabbt få över kunderna till den nya tjänsten. Men har de inte den på plats för hushållen när de går in i en konflikt blir både TV4 och Com Hem förlorare.

Mediacoms tv-chef Patrick Wallin är noga med att poängtera att han inte har någon insyn i konflikten mellan Com Hem och TV4. Samtidigt är han övertygad om att vi kommer att få se flera tillfällen där mediebolagen och distributörerna går på kollisionskurs. Att det senaste bråket kommer kort efter fajten mellan Telia och SBS Discovery är ingen tillfällighet, menar Patrick Wallin.

– Det är varken första eller sista gången vi ser den här typen av konflikter. Det är en tydlig följd av att de i större utsträckning börjar konkurrera om varandras delar av affären.

– Kabelbolagen möter också konkurrens från medieägarna när den sistnämnda i en allt större utsträckning flyttar sitt innehåll till sina egna play-tjänster. Samtidigt finns innehållet tillgängligt på andra plattformar. På så sätt har distributörernas makt minskat. Kabelbolagen vill också skapa egna playtjänster där tittarna kan komma åt vilket innehåll de vill, när de vill. Det är här det uppstår en clash som vi inte har sett det sista exemplet på. Det är en strukturell kamp och vi har bara sett toppen på isberget. Jag skulle inte bli förvånad om distributörerna började kringgå tv-bolagen och köpa egna rättigheter som de paketerar mot konsumenten.

Kan konflikterna också vara ett symtom på det minskande linjära tv-tittandet?
– Visst är det så. Det linjära tv-tittandet sjunker samtidigt som intresset för rörligt content är större än någonsin. Här har distributörernas makt minskat gentemot konsumenten. Samtidigt är konsumenten fortfarande i högsta grad beroende av bredbandet som inte sällan kommer från samma leverantör som tv:n för att ta del av digitala tv-tjänster. Det är en problematisk paradox för distributörerna; ju mer fart konsumenten har i sitt bredband, destå bättre förutsättningar har man att ta del av rörlig content på andra plattformar.



Dela sidan: