Dela sidan:

För två år sedan fick ACO en ny vd i form av Kristofer Tonström och några månader senare kom den nya marknadschefen Julian Read. I samband med det fick DDB Stockholm uppdraget att se över både deras varumärkesplattform och design. Briefen var öppen och byrån kunde ta in ett gäng olika kompetenser i arbetet. 

– Till skillnad från de flesta kunder ville ACO:s nya ledning ha en revolution snarare än evolution. Det var tydligt redan då och senare, skulle det visa sig, att de också var beredda att löpa linan ut. Trots att de tog stora modiga kliv tappade de aldrig fotfästet. Och idag känns nya ACO som en självklar utveckling för varumärket, kommenterar Linnéa Lofjord, designchef på DDB. 

Resultatet rullas nu ut i en stor lansering som både innehåller nydesignade förpackningar och ny kommunikation. Dessa bygger bland annat på resultatet av en varumärkesstudie signerad LynxEye där målgrupperna har segmenterats på ett nytt sätt. Demografiska attribut har ersatts med "mjukare" variabler som personliga värderingar.  

– Det är inte alltid som ett företag orkar ta tag i helhetsfrågorna och göra en total översyn av kommunikationen, trots att det är nödvändigt för att få ihop varumärket och marknadsföringen på riktigt. Men ACO gick in med helhetsfokus och hög energi, därför har vi fått möjligheten att göra ett sällsynt bra jobb, säger Maria Lundvall, Business Director på DDB, i en kommentar.

Kampanjen som kretsar kring återfuktning innehåller en rad kanaler, som en ny sajt, tv-reklam, print och en ny "digital upplevelse". Denna består av en film på Youtube där tittaren själv kan byta scen genom att blinka med ögonen.

– Vi ville ha en "digital first"-strategi och det innebar att genomförandet behövde vara tätt sammanlänkat med kanalvalen och idén om återfuktning. DDB lyckades med detta genom att använda webkamerateknikens förmåga att fånga användarens blinkningar med ögonen för att kunna styra och klippa filmerna och brygga dem till faktumet att vi blinkar för att återfukta våra ögon, säger ACO:s marknadschef Julian Read

Arbetsgrupp
ACO: Julian Read – Marketing Director Katarina Johansson – Head Cosmetics Nordic Manager Mikael Lindblad – Head of Digital Andreas Fredriksson – Nordic Senior Brand Manager

DDB Stockholm:  Maria Lundvall - Business Director Linnea Lofjord - Creative Director Design Eva Aggerborg - Design Director Design Daniel Mencack - Art Director Julia Stenius - Art Director Elin Jansson - Designer Design Anna Harrysson - Account Director Design Anna Westling - Account Manager Design Malin Helzen -Account Manager Design Giselle Almonacid - Account Director Tina Munck - Account Manager Martin Dickens - Final Artist Design Isa Swärd - Final Artist Niklas Synning - Copywriter Design Peter Sarhammar - Film Producer

ACNE - Film Production:  Regi: Tobias Granström
Producent: Morgan Röhl Jojo Brännström - Digital Director Mia Engström - Digital Producer Agigen - Digital Developers 

Mediebyrå: Zenith 



Dela sidan: