Dela sidan:

Jung startades i ett garage på Södermalm i Stockholm utan hisnande ambitioner om att bli en särskilt stor byrå. 13 år senare har man växt till en mångfaldigt prisbelönad pr-byrå på 40 medarbetare med kunder som Adidas, Absolut och Facebook. För ett år sedan bad Claes Bodén, som varit Jungs vd sedan starten, styrelsen att förbereda en rekrytering av ny vd. En väldigt noggrann process som nu är avslutad.

Den som ska förvalta och vidareutveckla byrån som ny vd på Jung är Jimmy Rodhelind från Mediacom. Där har han arbetat under ett decennium, de senaste åren som Head of Digital. Han tillträder efter sommaren. 

– Jag är oerhört stolt över mina tio år på Mediacom, men kanske ännu stoltare över att få förtroendet att leda ett så välrenommerat företag som Jung. Jag har i flera år imponerats över Jungs arbete. De har en särskild förmåga att göra varumärken till en självklar del av samtids- och populärkulturen. Jag ser särskilt fram emot att bidra till Jungs digitala utveckling, säger Jimmy Rodhelind.

Hur kommer det sig att ni väljer att ta in en vd från mediebyråsidan?
– Jimmy kommer från en spännande värld och har stark digital kompetens. I den branschglidning känns det helt rätt att ta in en ledare som har ett annat perspektiv som ska förvalta och vidareutveckla byrån på den inslagna vägen. Vi har en gemensam syn på kommunikation och gillar att pr och påverkan hamnar i första rummet. På ett personligt plan delar vi också samma värdegrund, vilket är superviktigt när det kommer till den här typen av rekryteringar, säger Claes Bodén till Resumé. 

Vad blir hans främsta uppdrag?
– Vi har lärt oss en sak, att vi aldrig är färdiga så det handlar om att fortsätta att utveckla Jung mot att vara än av dom mest spännande kommunikationsbyråerna. Jimmy bidrar med ett starkt ledarskap och ett ökat fokus på talang- och kompetensutveckling. Dessutom tillför han ny expertis i gränslandet mellan pr, digitalt och köpt kommunikation.

När Claes Bodén lämnar vd-stolen efter sommaren kommer han att jobba mer fokuserat med att utveckla byråns erbjudande som ansvarig för affärsutveckling.

– Jag har egentligen aldrig sett mig som vd i första hand utan mer som en utvecklare. Nu kommer jag att arbeta dedikerat med affärsutveckling. Tillsammans med mina kollegor vill jag se till att vi fortsätter tänja på gränserna som branschens utmanare vilket vår ambition har varit sedan dag ett. Jag kommer också att kunna jobba djupare med byråns strategiska frågor, säger Claes Bodén och fortsätter: 

– Mitt uppdrag handlar också om att marknadsföra vårt populärkulturella DNA och vad vi tror på. När vi har växt från fyra till 40 personer är det än viktigare att för oss att fortsätta göra saker annorlunda i en ganska homogen bransch, det vill vi att andra ska inspireras av. 



Dela sidan: