Dela sidan:

SBS Discovery gör sig av med sin radioverksamhet och renodlar sig därmed som ett tv-hus. Köpare av SBS Discovery Radio är Bauer Media som är ett av Europas ledande företag inom radio, med över 60 stationer i bland annat Storbritannien. Det var Expressen först med att berätta. 

 – SBS Discovery Radio äger några av marknadens starkaste varumärken och har några av de främsta rösterna och starkaste personligheterna inom radio. De är väl positionerade för tillväxt i länder där radio har en framstående position. Framtiden för radio är ljus och vi ser fram emot att hjälpa SBS Discovery Radio att öka sin tillväxt inom digital utveckling vid sidan om Bauers växande och prisbelönta radioverksamhet i Storbritannien, säger Paul Keenan, vd för Bauer Media i Storbritannien och ansvarig för förvärvet i ett pressmeddelande.

Staffan Rosell stannar kvar som vd för SBS Discovery Radio i Sverige.
– Absolut. Det händer inget med själva bolaget annat än att vi får ny ägare och styrelse. Det känns spännande för oss att hamna hos ett radiobolag och i ett radiosammanhang. För Bauer Media är radio väldigt viktigt och de har investerat mycket genom till exempel köper av Absolute Radio i Storbritannien. Det är klart att det är kul med en sådan ägare.  

Hur kommer affären att rita om radiokartan i Sverige?
– Jag tror inte att den kommer att påverka radiokartan i Sverige. Däremot blir Bauer Media Europas största radiooperatör med 37 miljoner lyssnare i veckan.

Staffan Rosell vill inte kommentera köpesumman eller om han själv hade några optioner i bolaget. 

Affären måste godkännas av berörda konkurrensmyndigheter i de nordiska länderna innan den går igenom.  

I Sverige driver bolaget bland annat Mix Megapol, The Voice och NRJ.  



Dela sidan: