Dela sidan:

Absolut Vodkas flaska har sett likadan ut sedan den lanserades för 36 år sedan. Under årens lopp har den kommit att bli en kronjuvel i svensk designhistoria. Men i år har det till slut blivit dags för att ge den ett nytt utseende. Byrån som har gjort jobbet är Brand Union. 

– Absolut Vodka lanserades 1979. Då bröt man mot all regler för hur en vodka skulle se ut. Absoluts flaskdesign blev då en helt egen standard för hur en vodka såg ut och uppträdde. Därefter kom Absolut att bli den nya måttstocken för alla andra vodkavarumärken och även för andra varumärken, för den delen. Nu efter 36 år är det dags att ta ett nytt djärvt steg för att säkerställa att Absolut förblir en sann designikon, säger Jonas Andersson, managing director på Brand Union. 

När fick ni uppdraget att starta projektet?
–  Stora delar av teamet har jobbat med Absolut sedan varumärket förvärvades av Pernod Ricard. År 2012 blev Brand Union Stockholm officiellt Absolut strategiska designpartner och har sedan dess arbetat mycket nära Absolut Global Brand Strategy team i en mängd olika projekt, där vi tillsammans arbetar med att utveckla varumärket, säger Jonas Andersson.

Hur mycket ångest är involverat i att göra om en sådan klassiker?
– Vi har ingen ångest när vi jobbar. Men att arbeta med ett varumärke som så många människor älskar och som även värderas otrolig högt är givetvis ett stort ansvar och alla som medverkar tilldelas ett enormt förtroende. Om du får vara med och arbete med en ikon innebär det automatiskt att du får omge dig med extremt kompetenta uppdragsgivare, kollegor, rådgivare och specialister. Ingen är där av en slump. Samarbetet mellan Absolut och Brand Union ger en stor trygghet som gör att du vågar ta de riktig spännande och djärva greppen och ger även resurserna att utreda alla kreativa möjligheter, säger Jonas Andersson.

Vad var det svåraste i uppdraget?
– Detta är givetvis ett väldigt stort uppdrag. Stora uppdrag innebär alltid att det finns en mängd frågor som måste besvaras. Enorma mängder frågor kräver ännu fler idéer. Projekt av den här typen kräver inte att det finns en bra idé. Det kräver att det finns hundratals bra idéer, säger ecd Mattias Lindstedt.

Hade ni velat ta ut svängarna ännu mer?
– Tillsammans med Absoluts team har vi utforskat alla kreativa möjligheter. Vi har tillsammans ställt alla frågor som går att ställa och vi har gemensamt utforskat dem kreativt. I detta projekt har bågen spänts så hårt som det går. Att utforska alla möjligheter är en förutsättning för att man ska komma fram till det optimala resultatet, som vi nu har gjort. En designikon för en ny generation, säger Mattias Lindstedt.  

Vad tror ni om mottagandet?
Underconsideration, som bevakar design- och varumärkesfrågor i USA, skrev samma dag som pressmeddelandet gick ut att det nästan är omöjligt att ens förställa sig förbättringar på Absoluts flaskdesign, för att därefter konstatera att – yet, here it is. Så vi är mycket optimistiska, säger Henrik Billqvist som är cd på byrån.

Hur länge tror ni att den nya designen kommer att överleva?
– Vi hoppas givetvis att den nya designen kommer att leva lika länge som den första. Det betyder att nästa evolution kommer ut runt 2051, säger Henrik Billqvist. 

Brand Union arbetsgrupp:
•Mattias Lindstedt -Executive Creative Director
•Henrik Billqvist – Creative Director
•Dag Forsberg – Senior Designer
•Jesper Örtegren - Senior Designer
•Jonas Andersson - Managing Director, Strategy Director
•Carina Gustafsson - Executive Client Director
•Camilla Sand - Head of Account Mgmt
•Sofia Törling - Senior Client Manager

The Absolut Company
Vice President Operations Absolut: Krister Asplund
Global Director Brand Strategy Absolut: Peder Clason
Global Marketing Manager Absolut and Project Leader: Magnus Hammarskjöld
Global Design Strategy Manager Absolut: Caroline Mörnås
Product Development Manager Absolut: Susanne Malmberg 



Dela sidan: