Ett drygt halvår efter starten når Manspodden når i dagsläget 40 000 lyssnare per avsnitt. Nu känner Leif Jitelius och Markus Trautmann att de vill vidareutveckla sin podcast. Ett första steg blir att ta in O'Leary's Tolv / O'Leary's Norrtull som poddens första samarbetspartner.

Samarbetet kommer inte bara att sträcka sig till ett sponsorskap där programledarna nämner företagets namn. I stället vill de göra O'Leary's Tolv / O'Leary's Norrtull till en naturlig del av podden. I ett pressmeddelande berättar poddmakarna att det innehåll som skapas för annonsören ska smälta samman med det övriga programmet.

Inledningsvis är samarbetet med planerat till fyra avsnitt, men programledarna hoppas på en mer långsiktig relation.

– Att vi samarbetar med O’Leary’s kommer att höras, men innehållet kommer att integreras i podavsnitten på ett naturligt och underhållande sätt. Det är väldigt viktigt både för oss och för O’Leary’s att innehållet är underhållande och att våra återkommande programpunkter finns kvar, säger Markus Trautmann i ett pressmeddelande.

Som ett led i att vidareutveckla Manspodden lanserar man också halva avsnitt. Framöver kommer duon därför att släppa ett nytt avsnitt varje vecka med en längd på omkring 35 minuter. Och ett halvt avsnitt varannan vecka på cirka 15-20 minuter.

– Det finns ett alldeles för klent utbud av korta, svenska poddar som håller hög kvalitet. Vi vet att många podlyssnare vill ha en flexibilitet. Ibland vill de hinna lyssna färdigt på ett avsnitt, till exempel om man är på väg till jobbet och har 20 minuter på sig att lyssna. Då är 45 minuter till 1,5 timmar alldeles för långt, kommenterar Markus Trautmann.