Dela sidan:

Olle Lidbom blev förvånad när nyheten om Mittmedias affär med Schibsted annonserades tidigare i dag. 

– Ja, det tror jag de flesta är. Att något skulle ske med Svenska Dagbladet var väntat men det här ritar om medie-Sverige. Dessutom med kronjuvelen Svenska Dagbladet som valuta, säger han.

Men några större effekter tror han inte att den kommer att få. 
– I grunden ändrar det inget övergripande: affären tillför inget värde till mediebranschen förutom lite samordningsvinster. Den skapar inga nya affärer, intäkter eller innovationer. På det sättet är det en defensiv strukturaffär som är rätt typisk för dagens slitna mediebransch.

Schibsted byter SvD mot 30 procent av nya Mittmedia. Vad tror du att Schibsted respektive Mittmedia framförallt vill åstadkomma genom affären?
– Schibsted håller på att renodla sin strategi - under våren har de sålt Metro, ökat investeringen i Lendo, lagt miljardbud på Hemnet - och nu detta. Den tryckta dagstidningen är inte central i Schibsteds strategi längre. Mittmedia har sannolikt fått Svenska Dagbladet till ett bra pris och kan säkert se stora möjligheter att på sikt skapa samordningsvinster. Det är verktygen som Mittmedia arbetat med de senaste åren: samordning. Den verktygslådan kommer de använda även på Svenska Dagbladet.

Vilka tror du blir den nya koncernens största utmaningar om affären går igenom?
– Dels har både Mittmedia och Svenska Dagbladet gjort stora teknikinvesteringar - Svenskan med Schibsteds hjälp. Frågan är vem som ska slänga sina pengar sjön. Sedan är det såklart en kulturkrock i att försöka samordna en liten storstadstidning med en spretig bukett lokaltidningar i Norrlands inland. Mittmedia är också beroende av presstöd och beroendet minskar inte direkt med den här affären. Presstödet kommer säkert förändrats och det är en riskfaktor. Lägg till det tidningskrisen som ingen riktigt har ett botemedel mot - det är också en loose canon i hela nya Mittmedia-bygget.

Vad innebär affären för den svenska mediekartan?
– Vi har nu en stor mediekoncern i Mittmedia som satt sig i ledarstolen och går väl nu om Stampen i storlek. Mittmedia är en stiftelse, vilket är en allt vanligare ägarform i Sverige. Tidigare har ju privata medieägare varit de som drivit marknaden i Sverige, det är ingen självklarhet längre.

Vad tror du blir nästa steg?
– Samordningar inom teknik och administration i den nya koncernen är första steget. Det kommer säkert mindre sparpaket på redaktionen, men de hade kommit oavsett ägare - tidningskrisen kan inte Mittmedia ändra på. På sikt tror jag inte att Schibsted är kvar som ägare i Mittmedia. Men i grunden är det en logisk och bra strukturaffär. Svenska Dagbladet är en traditionell dagstidning och har en mer naturlig plats i dagstidningskoncernen Mittmedia än den genomdigitala tjänstekoncernen Schibsted. 



Dela sidan: