Dela sidan:

Diskussionerna mellan Mittmedia och Schibsted har intensifierats de senaste månaderna. I dag kommunicerade ledningarna att de enats om att bilda en ny mediekoncern. Trots att Schibsted Sverige blir minoritetsägare i den planerade koncernen anser inte koncernchefen Raoul Grünthal att man ger upp SvD.

– Jag ser det inte som att vi släpper SvD. Vi har skapat en ny koncern där vi är delägare i 29 tidningar. En koncern som ger en bättre hävstång för SvD:s strategi.

Varför gynnar affären SvD:s strategi?
– SvD har idag är multikanalstrategi som fungerar väldigt bra. Synergierna i den nya koncernen är dessutom större för SvD än i Schibsted eftersom enheterna är mer lika. 

Vad hade framtiden varit för SvD om affären inte hade blivit av?
– SvD hade nog fortsatt att utvecklas bra inom Schibsted, men i den nya koncernen mångfaldigas möjligheterna.

Tror du att Konkurrensverket kommer att godkänna affären?
– Det har jag svårt att uttala mig om. Jag hoppas det. Vi har nått ett läge där vi tror på affären så pass mycket att vi valt att gå ut med våra planer.

Varför tror du att den här typen av stor strukturaffär sker just nu?
– Morgontidningar utsätts för ett hårdare strukturtryck än tidigare. I den digitaliserade värld vi lever i krävs det stora investeringar för att klara omställningen och ligga i framkant. Då är det bra att ha stora enheter att slå ut investeringarna på.

Fanns det planer på att få fler aktörer skulle ingå i den här affären?
– 29 tidningar är ganska bra jobbat bara det. Nu ska vi fokusera på att få ihop det här. Det är uppenbart att kombinationen av SvD:s starka digitala position och Mittmedias lokala styrka kommer att skapa starka synergier.

– Affären går i linje med vad Schibsted har gjort på andra områden. Vi leder förändring istället för att drabbas av den. Det är bättre att ta tjuren i horen än att se tjuren komma. Det är svårt för enskilda enheter att klara sig och det nya medielandskapet. Det krävs både storlek och att enheterna har liknande utmaningar. Det är därför vi tror på den här affären.

Enligt Raoul Grünthal handlar inte affären i första hand om att stärka Schibsteds position gentemot Bonnier.

– Det har inte varit vårt fokus. Men det är bättre att gå i bräschen för digitaliseringen än att vänta. Det är därför vi vågar fatta beslut som vi tror på långsiktigt. Vi och Mittmedia har en gemensam bild där vi fokuserar på att skapa en offensiv digital strategi snarare än att bara tänka print.



Dela sidan: