Dela sidan:

Redan för ett par veckor sedan stod det klart att Systembolaget drar sig ur Sveriges Annonsörer. Nu kan Resumé berätta att fler följer efter: Hjärt-Lungfonden, Cancerfonden, A Non Smoking Generation och IQ.

De uppger alla en liknande anledning till att de nu hoppar av Sveriges Annonsörer: Att Anders Ericson, som är vd för Sveriges Annonsörer, har "ett höjt tonläge kopplat till svensk lagstiftning på marknadsföringsområdet om alkohol och tobak".

Hjärt-Lungfonden, Cancerfonden och IQ skickade skriftligen in sitt utträde ur annonsörföreningen i slutet på förra veckan. Systembolaget meddelade Sveriges Annonsörer om sitt beslut den 3 april och A Non Smoking Generation den 28 april.

– Vår utgångspunkt är att allting som ska säljas och produceras också kan marknadsföras. Vi är inte motståndare till begränsningar – utan känner snarare en oro över att det här är första steget för restriktioner som kan komma att gälla även andra typer av produkter, säger Anders Ericson, som tror att de flesta av deras medlemmar håller med i frågan om kommersiell yttrandefrihet.

Flera har ju uttryckt att det går emot vad de står för. Vart går gränsen mellan vad som är viktigt för folkhälsan och riktlinjer kring marknadsföring?
– Sveriges Annonsörer verkar inte för att främja folkhälsan. Vi ska ta tillvara på våra medlemmars intressen.

Om du vill läsa mer finns en längre text om Sveriges Annonsörer i veckans utgåva av Resumés papperstidning. Har du ingen prenumeration? Lugn, det fixar du här.



Dela sidan: