Dela sidan:

Pr-krig mellan Schibsted och Bonnier
Sedan Mittmedias och Schibsted affär om en gemensam morgontidningskoncern blev känd i förra veckan har nyheten varit hett stoff i Mediesverige. I efterdyningarna av affären har Svenska Dagbladets chefredaktör Fredric Karén (Schibsted) surnat till på konkurrenten Bonnier. I en text hävdar han att Bonnier försöker dra ner Schibsted och SvD i smutsen.

"Schibsteds huvudkonkurrent i Sverige, Bonnier, dömer i olika grader och tonfall ut affären i allmänhet och SvD:s överlevnadsförmåga i synnerhet (...) Man kan tycka att en så anrik, publicistisk koncern som Bonnier bör stå över den typen av retorik, särskilt som de själva har en del problem att tampas med och ingalunda går oberörda genom strukturomvandlingen (...) Själv tycker jag att sandkastning av det här slaget hör en förlegad, svunnen tid till", skriver han och tillägger att Svenska Dagbladet sedan tidigare varit stark, och blir nu ännu starkare.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson (Bonnier) har en annan syn på saken. I sin blogg skriver han:
"Det går bra för Svenskan, vi är i fin form", säger Gunilla Asker i dagens "MattssonHelin". Jag förstår inte riktigt den här retoriken? (...) Jag tycker inte att Svenska Dagbladet behöver hymla om läget. Redaktionen presterar kvalitetsjournalistik och reportrarna Andreas Cervenka och Torbjörn Isacsson får i höst förmodligen Stora journalistpriset för sina avslöjanden om SCA, men siffrorna i de egna boksluten är ju ingen hemlighet. Och knappast heller att staten skjutsat i nästan två miljarder kronor i presstöd. Så: vem är det man försöker övertyga?"

Mattsson belyser också att under åren 2010-2014 har SvD tjänat 266 miljoner kronor, men fått 283 miljoner kronor i driftsstöd.

Telejättarna kan stoppa annonser i mobilen
Nu kan annonser blockeras i mobilnäten. Anledningen är att mobiloperatörerna är trötta på att techjättar som Google och Yahoo tjänar stora pengar på trafiken i deras nät och vill genom sitt tilltag tvinga techjättarna till förhandlingsbordet. Stoppet ska göras innan årets slut. I år beräknas marknadsförare köpa mobilannonser för 69 miljarder dollar, skriver Financial Times.

Facebookbyrån Ingager startar Eniro-utmanare
Ingager, som är Sveriges största Facebook-byrå omsätter i dag sex miljoner i månaden, alltså 70 miljoner årligen – vilket är dubbelt så mycket som för ett år sedan. Nu tittar bolaget på en expansion till Tyskland och i samma veva planerar de att starta en utmanare till det krisdrabbade sökbolaget Eniro – en byrå nischad mot lokala annonsörer. Detta efter att Ingager försökt samarbeta med Eniro som gett dem kalla handen, skriver Breakit.

Bonnier investerar i Acast
Poddplattformen Acast har fått en ny investerare i form av Bonnier Growth Media. Förutom kapital erbjuder Bonnier Acast även kunskap om medier. Acast tar totalt in 5 miljoner dollar, cirka 35 miljoner kronor, skriver Dagens Industri. Hur mycket Bonnier investerar i bolaget framgår inte.

Göteborgs varumärke kan skadas av gängen
Den positiva bilden av Göteborg kan vara ett minne blott. I och med de senaste årens gängkrig påverkas bilden av staden till det negativa både i och utanför, bland privatpersoner och företag, menar varumäreksexperten Eva Ossiansson.
– Det är två bilder av Göteborg, det är glada kaniner och det är skottlossningar. De lirar inte så bra ihop om man får säga så. En död kanin kan inte attrahera någon, säger hon till GP.

Lambertz frågas ut av Filip och Fredrik
I kväll är det säsongspremiär för humorduon Filip och Fredriks program "Breaking News". Första gäst blir justitierådet Göran Lambertz som återigen är i hetluften efter hans nya bok Quickologi om den tidigare morddömde Sture Bergwall. Trots att flera fel avslöjats i boken och Lambertz medgav att det kunde finnas flera har förlaget valt att inte dra in boken.
– Det var länge sedan Sverige hade någon som har blivit så utskrattad, säger Filip Hammar till Aftonbladet.

Ebba von Sydow slutar på SVT...
Programledaren Ebba von Sydow säger upp sitt kontrakt med SVT med omedelbar verkan. Under de fem år hon har varit på kanalen har hon lett program som "Ebbas stil", "Det kungliga bröllopet" och "Go'kväll".
– Jag tror på att våga sluta på topp, när det är som roligast, säger Ebba von Sydow till Aftonbladet.

... och Per Blankens på American Idol
I förra veckan stod det klart att "American Idol" läggs ner efter nästa säsong. Nu väljer svensken Per Blankens att sluta som producent för programmet, vilket gör att han missar den sista säsongen. Han har jobbat med American Idol sedan 2013, och tidigare producerat program som "Sveriges mästerkock" och Melodifestivalen, rapporterar TT.



Dela sidan: