Dela sidan:

Public service har satsat på nya tjänster den senaste tiden, bland andra ny regionala sajter. Det har skapat debatt mellan chefer på lokalmedier och företrädare för public service, i och med att licenspengarna sägs konkurrera ut kommersiella produkter. Public service å sin sida har hävdat att deras verksamhet inte är ett hot mot lokaljournalistiken.

I ljuset av det gör Mittmedia en kampanj som körs ut i morgon.

– Om vi inte klarar vårt uppdrag blir det de facto medieskugga. Ute i landet finns inte public service. De har inte medarbetare som kan göra det dagliga fotarbete som lokalmedierna gör, säger AnnaKarin Lith.

Kampanjen innehåller två reklamfilmer under parollerna "Utan journalister kan vad som helst bli sant" och "Utan journalister kan vem som helst ta makten". Dessutom lanseras en kampanjsajt under morgondagen där Mittmedias nio utgivare står för ett gemensamt uttalande: 

"Våra journalister finns på en tredjedel av Sveriges yta. Deras arbete är förutsättningen för det vi kallar demokrati. De har styrkan att granska och ifrågasätta så du får större möjligheter att förstå och påverka din omvärld. Vi håller dig uppdaterad. Dygnet runt. Överallt. Oberoende och kvalitetssäkrad journalistik i medborgarnas intresse."

– Vi är flera som ser vikten av en digital transformation och jag tror att vi som gör det och jobbar med den digitala utvecklingen har stora chanser att komma ur den centrifug vi är i nu för att fortsätta finansiera lokal oberoende journalistik, säger AnnaKarin Lith och fortsätter:

– Jag är däremot mer bekymrad över de mediehus där man inte riktigt inser hur fort det går nu.

Vilka mediehus syftar du på?
– Det får läsaren själv avgöra.

Se filmerna här: 



Dela sidan: