Dela sidan:

Facebook körde ut tjänsten i förra veckan och enligt dem själva sparar Instant Articles i genomsnitt åtta sekunder per artikel för läsarna i forma av laddningstider. Innehållet publiceras direkt på Facebooks plattform och medierna får sedan själva välja om de ska sälja annonsutrymmet, eller låta Facebook sköta det. I det första fallet tar de 100 procent av intäkterna, medan Facebook tar 30 procent i fall de tar hand om det osålda utrymmet. 

Initialt samarbetar Facebook med The New York Times, National Geographic, BuzzFeed, NBC, The Atlantic, The Guardian, BBC News och tyska Spiegel och Bild. Men i Sverige har tidningscheferna varit skeptiska mot att Facebook drar sig mot publishing-hållet.

– Dels sätter du dig gradvis i en svår förhandlingssituation med Facebook. Dels är det svårt att veta om Facebook är i publishing för att stanna, säger Aftonbladets publisher Jan Helin.

Även Thomas Mattsson, chefredaktör på Expressen, ser problem med tjänsten:

– Jag tycker att det är lovande att Facebook tror på innehåll och lanserar intäktsfördelning som en affärsmodell, men det återstår naturligtvis flera frågor. Exempelvis frånsäger sig medierna kontroll över vad som de facto sprids - det är ju trots allt en algoritm utanför redaktionernas kontroll som avgör det, säger han.

AnnaKarin Lith, redaktionell chef på Mittmedia:

– Här är det till exempel Facebook som bygger relationen och inte vi. I dag kan vi bearbeta våra användare som kommer till oss via sociala medier, i detta scenario blir det Facebook som "äger användarens upplevelse".

Tillsammans med Mittmedias vd Thomas Peterssohn och utvecklingschef Robin Govik besökte hon Facebooks New Yorkkontor i förra veckan. Så trots att cheferna ser problem med tjänsten stänger de inga dörrar för Facebook.

– Det är dumt att stänga några dörrar i tider som dessa, säger Jan Helin och fortsätter:

– Om svensk public service går ombord ser jag en intressant möjlighet - då är det rimligen fritt fram för Schibsted att också tagga deras material för att få datan och distribuera innehållet. Att svensk public service skulle diskriminera svenska medieplattformar gentemot amerikanska håller jag för osannolikt.

När tror du att svenska medier eventuellt hakar på detta?
– Det beror på bolagens digitala strategi, hur mycket de tror på den och hur mycket pengar de har för att hålla fast vid den. Kort sagt om de har en mer avancerad idé om hur journalistik ska finansieras än att det är kul att sprida sitt innehåll och sedan får man se.

Thomas Mattsson tycker att det är positivt att Facebook erbjuder ett användarvänligt "long read"-format, men att modellen kan bli hämmande när man vill få spridning för "mindre klickvänliga" artiklar.

– Jag är positiv till alla möjligheter att sprida Expressens journalistik till en större publik, och Facebook är redan idag en viktig samarbetspartner för oss. Men jag vill förstås se hur "Instant articles" utvecklas för andra mediehus och veta mer i detalj vilka förutsättningar som skulle gälla för oss, innan jag kan säga ja eller nej.



Dela sidan: