Dela sidan:

Spotify in i rörligt
Igår kväll presenterade Spotifys Daniel Ek flera stora nyheter på en livesänd dragning från New York. Den största förändringen av att bolaget inte längre bara ska erbjuda musik – utan också rörlig bild och poddar. 
– Vi ser det som ett massivt språng framåt för Spotify, sa grundaren igår. 

För att kunna erbjuda nytt material har Spotify inlett samarbeten med en rad mediehus och andra innehållsskapare. Bland dessa finns BBC, ESPN, Vice, Comedy Centraly och TED. Vissa kommer att leverera material som är exklusivt för just Spotify. Här i Sverige har de skrivit avtal med flera av de stora aktörerna som Sveriges Radio, SBS Discovery, Aftonbladet och Expressen. 

En annan nyhet var att Spotify lanserar tjänsten "Running" tillsammans med Runkeeper som anpassar musiken efter löprundans takt. 

Gårdagens lansering har varit emotsedd i flera veckors tid, och hårdbevakades av världens samlade techsajter. Att Spotify nu ger sig in i rörlig bild var ett väntat steg, och syftet bakom satsningen är förstås att få ta del av de växande intäkterna som finns inom videoannonsering och att bli en bredare medieplattform än bara en musiktjänst. 

The Verge konstaterar att det kan bli röddningen för Spotify som kämpar med växande förluster. 

"Den genomsnittliga intäkten per användare i den reklamfinansierade gratistjänsten har fallit dramatiskt, från runt 40 cent per månd 2012 till 26 cent 2014. Reklam står stod bara för 9 procent av den totala intäkten 2014, ned från 13 procent 2012. Ändå står gratisanvändarna för tre fjärdedelar av Spotifys totalt 60 miljoner miljoner användare". 

Olle Aronsson på Breakit skriver att Spotify har noterat hur tv-tittarna, liksom reklampengar, i allt högre grad flyttar från traditionell tv till onlineplattformar. 

"Det öppnar en möjlighet för Spotify, med över 60 miljoner aktiva användare, att nå en helt annan intäktsnivå på sin annonsförsäljning. Detta eftersom annonsörer i allmänhet är beredda att betala betydligt mer för videoreklam än för radio. Spotify satsar på video av samma skäl Facebook, Buzzfeed eller för den delen Aftonbladet gör det: Pengarna finns där".

Slutet i rutan för Letterman
På torsdagsmorgonen svensk tid sändes David Lettermans sista avsnitt av Late Show efter 33 år i rutan. Programmet drog över 17 minuter på tiden då tv-bolaget CBS valde att sända det oklippt. I den inledande monologen gjorde han en pik till sin gamla konkurrent Jay Leno.
– Jag ska vara ärlig med er. Det börjar se ut som om jag inte kommer att få the Tonight Show, sa han.

Bland annat figurerade fyra presidenter, Lettermans favoritband Foo Fighters och en kavalkad av kändisar i den stora avslutningen, som i Sverige sändes direkt på Kanal5 Play. I höst tar Stephen Colbert över programledarskapet. 

Facebook rullar ut videosamtal
Tidigare har Facebooks videosamtalstjänst i Messenger varit begränsat till ett fåtal marknader. Men nu rullas den ut på bred front. 8 länder fick tjänsten redan förra månaden, men nu har man alltså kompletterat med de flesta övriga, skriver The Next Web.

Industrivärden har hittat avlyssningsutrustning
Industrivärden, som har granskats hårt det senaste halvåret, har tidigare hävdat att de är utsatta för en kampanj. Bakgrunden är den maktkamp som har pågått internt. Igår avslöjade TV4 Nyheterna att buggningsutrustning hittats i styrelserummet – något som de tidigare har anmält till polisen. 

Studie: Filter gör bilderna populära
De flesta använder filter på sina bilder för att göra dem snyggare. Nu visar en undersökning att det ger faktisk effekt. Yahoo, som äger Flickr, har tillsammans med universitetet Georgia Tech i Atlanta genomfört en studie som visar att bilder med filter får 21 procent fler visningar och 45 procent fler kommentarer än helt ofiltrerade bilder. Varmare filter ger i regel bättre resultat, skriver Engadget



Dela sidan: