Dela sidan:

Telia kallar kampanjen för "Playing apart" eller världens mest utspridda orkester. Det hela kom till som ett experiment för att visa fördelarna med bolagets bredband som ska göra det enklare att jobba på distans. 

– Idéen var att ta ett företag som vanligtvis inte kan eller har möjlighet att arbeta mobilt och se om en bra uppkoppling kunde förändra det. En symfoniorkester var det ultimata exemplet eftersom de är beroende av att sitta tillsammans på samma plats när de spelar. Så om vi kunde få en symfoniorkester att spela ihop framför en publik, på distans, ja då borde alla kunna arbeta mobilt, säger Karolina Hülphers, projektledare på Telias marknadsavdelning, i en kommentar.

Telia gick därför till Göteborgs Symfoniker och frågade om de ville vara med på tåget. De tackade ja, och resultatet kan nu ses i en film (se nedan). Orkestern lyckades genomföra en konsert inför publik – trots att musikerna var utspridda på fem helt olika platser i landet.

– Våra musiker arbetar med marginaler som är på hundradelar av en sekund för att få rätt kvalitet och då måste överföringen av ljud och bild kunna leva upp till de kraven. Gör den inte det så framstår vi inte som en symfoniorkester med högsta kvalitet. Därför var det otroligt viktigt att Telia kunde leva upp till en sådan överföring av ljud och bild, säger Jörgen Odh på Göteborgs Symfoniker.  

Byrån som ligger bakom kampanjen är Ehrenstråhle DDB tillsammans med Acne Production.  



Dela sidan: