Dela sidan:

Polisen får göran husrannsakan på Aftonbladet...
Solna tingsrätt gav igår polisen rätt att göra husrannsakan på Aftonbladets redaktion. Anledningen är att tidningen har kommit över bilder på helgens rån i Kista galleria. Dessa antas kunna avslöja vilka gärningsmännen är. Men tidningen vill inte lämna ut materialet till polisen.

– Det är min uppgift som ansvarig utgivare att värna källskyddet, det är stadgat i lag. Vi har här en situation med bilder som kommit till oss via en uppgiftslämnare som vill vara anonym. Om vi skulle ge bildfilerna till polisen så skulle vi riskera att röja källan. Bildfiler har i dag ofta en rad metadata med sig som gör att källan skulle gå att spåra. Därför lämnar vi inte ut bilden, säger Aftonbladets publisher Jan Helin till den egna tidningen.

Nu ska tidningen gå igenom frågan med sin advokat och undersöka möjligheten att kunna visa bilderna för polisen utan att röja källan. 

... Och Mattsson är kritisk
Expressens chefredaktör Thomas Mattsson kritiserar Solna tingsrätts beslut att låta polisen få göra husrannsakan på Aftonbladets redaktion.

"Det är mycket allvarligt. Jag förstår att rättsväsendet vill ha tillgång till de bilder som tidningen har tillgång till och som visar männen som rånade en guldbutik i Kista, men det finns också en rågång mellan juridik och journalistik som är viktigt att respektera. Förtroendet för det grundlagsskyddade källskyddet ska inte äventyras genom att uppgiftslämnare, och eventuella blivande källor, ska oroas av att polisen rotar runt på Aftonbladets servrar" skriver han i sin blogg.  

DN:s intervju skapar indisk ilska
I söndags publicerade DN chefredaktören Peter Wolodarskis intervju med Indiens president Pranab Mukherjee. Intervjun, och i synnerhet frågorna om Bofors-affären, har väckt stor uppmärksamhet i landet. Under tisdagen fick tidningen ett officiellt protestbrev från den indiska Stockholmsambassadören. I brevet framför hon New Delhis "besvikelse" över intervjun och att DN inte visat presidenten den respekt han förtjänar, skriver de på den egna sajten

Han blir digital chef på CMore
Robert Kviby rekryterades som Sverigechef på CMore så sent som i december i fjol. Nu får han en ny roll – som digital chef på CMore och därmed ansvarig för utvecklingen av Bonniers streamingtjänst som lanseras i höst, skriver Dagens Industri.  
– Många älskar strömmad video, men hatar hur det fungerar i dag – man måste skaffa sig en hel maskinpark. Min besatthet i det här arbetet är att göra det enklare, att ta bort hindren för användarna, säger Robert Kviby till tidningen.

Nytt bud på kabeljätte
För en cirka månad sedan stoppades USA:s största tv-bolag Comcast av konkurrensmyndigheterna från att köpa rivalen Time Warner Cable. Nu har istället Charter Communications, som är trea på marknaden, lagt ett bud på bolaget värt motsvarande 660 miljarder kronor, skriver DI. Men mycket talar för att konkurrensmyndigheterna kommer att ha synpunkter även på denna affär. 

Storannonsör slutar synas på Youtube
Kellogg har slutat köpa videoannonser på Youtube. Orsaken är att de inte får tillgång till datan som visar hur många som har sett deras kampanjer på stremingplattformen. Adage skriver att flera stora annonsörer har dragit tillbaka sin videoannonsering från Youtube och Facebook eftersom de inte släpper in tredjepartsaktörer som tillåts granska siffrorna. Bakgrunden är att de inte vill betala för mer än de annonsvisningar som faktiskt har tagits emot av användarna. 



Dela sidan: