Dela sidan:

Nöjesguiden har tidigare tagit små steg för att bli bättre anpassade till en verklighet där den största delen av trafiken kommer från mobilen. Men nu tar de ett stort språng genom lanseringen av en helt ny sajt som är fullt responsiv. 
– Den största förändring är att vi nu är mobile first. Så har det inte varit tidigare. Istället har vi försökt anpassa en stor sajt till att bli responsiv. Nu har vi ett ramverk som funkar dels i alla möjliga enheter, men som också ger oss möjligheten att vara mer flexibla – allt behöver inte se likadant ut. Så det blir ett mycket roligare sätt att arbeta på, säger Pelle Tamleht, webbchef på Nöjesguiden. 

På annonssidan har de konsulterat flera mediebyråer, och omgörningen har där efter främst handlat om att skapa mer synliga format. 
– In-screen är jätteviktigt i dag, så där har vi lagt stort fokus på annonssidan. De format som finns får nu lysa ännu mer, säger Pelle Tamleht.

Besökaren noterar att sektionerna för krog- och musikrecensioner nu har större och mer synliga placeringar. Det hela handlar om en anpassning till den stora andelen av trafiken som kommer till just de delarna.
– Vi har tittat på vad folk vill läsa om, och byggt block som gör det ännu tydligare hur man hittar till krog och musik. Vi har en ny musikrecension varje dag och minst en ny krogrecension i veckan, men med den gamla sajten har det varit lätt att missa. 

Hur stor del av trafiken kommer in till er via sök kontra sociala medier och direkttrafik?
– Det beror på vilken typ av innehåll du pratar om. På bevakningsområdet krog kommer en stor del organiskt via sök, medan på featurematerialet är det mycket via klick. Det är klart att vi inte har något emot en härlig klickis, men i den här omgörningen har vi fokuserat på vårt bread and butter – att vi har en gedigen nöjesbevakning på hög nivå.

I samband med omgörningen byter Nöjesguiden också huvuddomän till NG.se, även om den gamla kommer att finnas kvar. 
– Jag har jobbat på Nöjesguiden i 7-8 år och vi har alltid kallats för NG. Så för oss känns det naturligt. En bonuseffekt är att det blir lättare att komma in på sajten när du skriver in adressen i sökfältet. Dessutom får vi bland de kortaste mejladresserna i Mediesverige, säger Pelle Tamleht.

Arbetsgrupp:
Pelle Tamleht, Webbchef
Robin Wellström, Webbutvecklare
Jenny Nordlander, Digitalt Redaktionsansvarig
Amat Levin, Chefredaktör
Greta Thurfjell, Redaktör
Martin Petersson, AD
Joakim Hampus, Försäljningschef
Faje Gani, VD
Per Sandström, Kollegorna
Joakim Lundberg, Suburb



Dela sidan: