Dela sidan:

De totala medieinvesteringarna ökade med 3,2 procent i maj jämfört med samma månad i fjol, visar Sveriges Mediebyråers statistik. Totalt förmedlades närmare 1,2 miljarder kronor av deras medlemmar. 

För tv:s del innebar månaden ett trendbrott efter dystra siffror i de senaste mätningarna. Kategorin ökade med 9,2 procent. Internetkategorin fortsätter sin kraftig tillväxt som i maj månad landade på 28,8 procent. Bra gick det också för bio (+61,9 procent). 

– Ökning för TV är förväntad, eftersom efterfrågan på rörlig bild nu är mycket hög i alla medier. Och då slår också prishöjningarna på TV igenom, säger Jochum Forsell, vice vd IUM i en kommentar.

De stora förlorarna är givetvis printkategorierna som fortsätter att blöda pengar. I mja tappade exempelvis kvällspress 34,8 procent och hittills i år har print tappat 209 miljoner kronor jämfört med 2014. 

– Den tryckta kvällspressen är nu i fritt fall, annonsköpen har halverats på två år, och har tappat -34,4 procent hittills i år. Delar av detta kompenseras av annonsintäkter från kvällspressens digitala satsningar, men minskningen i den tryckta tidningen är ändå anmärkningsvärd stor.
 



Dela sidan: