Dela sidan:

See it be it har pågått under hela veckan. Under programmets gång har Tove Eriksen Hillblom och de övriga i gruppen arbetat tillsammans i olika workshops, samt haft möjligheten att träffa flera framstående personer i den globala reklambranschen.

Några av gruppens mentorer är Mark D'Arcy, kreativ chef på Facebook, Jennifer Frommer, head of talent and production på Condé Nast och Alison Lomax, head of brand solution på Google. Dessutom har de fått träffa stora namn som Glass Lion-ordföranden Cindy Gallop och Entourage-skådisen Adrian Grenier.

Avsikten med programmet är att ge de kvinnliga talangerna verktygen att växa ytterligare i sina karriärer. Bakgrunden är att många kvinnor lämnar reklambranschen innan de har lyckats nå hela vägen till toppen, där män i regel dominerar.
– Syftet med det är att promota kvinnligt ledarskap i den kreativa branschen eftersom det är så få kvinnliga creative directors. Det är otroligt många som droppar av från 28 år och uppåt. Programmet har varit väldigt lärorikt och inspirerande. Man inser hur mycket det är värt att omge sig med framgångsrika starka kvinnor för känslan av att man kan uppnå samma sak, säger Tove Eriksen Hillblom.

I Sverige är den bristande jämställdheten i byråernas ledningar ett stort samtalsämne. Även om vi har kommit längre än många andra länder har vi fortfarande en lång väg att gå. See it be it är ett sätt att ändra på det.
– Man är så van vid att vara omgärdad av män. Även om man trivs med dem finns en törst att se andra kvinnor göra saker man som blir imponerad av, säger hon.

Hur ser du på att Cannes Lions tar det här initiativet?
– Det är superviktigt att de gör det. Både för oss på plats, men också genom vilka signaler det skickar. Det har ett viktigt symbolvärde att de lägger så mycket krut på det. En sak som har varit upplyftande är att många här pratar om en annan typ av ledarskap än det som brukar ses som traditionellt manligt. Ett som inte bygger på en överordnad auktoritet som pekar med hela handen, utan på empati, att man känner sina medarbetare och lyssnar på dem. Det blir effektivare, trevligare och man gör bättre jobb.

– Givetvis kan både män och kvinnor leda på det här sättet, och gör det, men reklambranschen globalt sett har ofta en mer gammeldags hierarkisk kultur med män i toppen som inte har den inställningen, så det är bra att den attityden börjar förändras.

Hur ska vi skapa fler kvinnliga förebilder i Sverige?
– Vi borde verkligen skapa fler nätverk kvinnor emellan och hjälpa varandra. Och med det menar jag inte som en krycka utan att vi får kraft av att vara fler som vill samma sak. Sedan är det också viktigt att männen tar sin del av ansvaret och verkligen funderar över hur man anställer, vem som får vilka chanser, hur man delar på föräldraledighet och så vidare. Det här är ju inte enbart en kvinnofråga.



Dela sidan: