Dela sidan:

Prestigemagasinet Icon började ges ut år 2011 av Bonnier Tidskrifter och de båda chefredaktörerna Peter Smirnakos och Joel Persson. Året innan hade de gått till förlaget med idén och fått grönt ljus på att förverkliga sin vision. För två år sedan startade de också verksamheten Icon Brands som bland annat gör kundtidningar och events. Men nu går de alltså skilda vägar. 

Icon kommer fortsättningsvis att ges ut med fyra nummer per år genom bolaget Icon Brands, där också marknadsföringsverksamheten ligger. 
– Vi kom till Bonniers för fem år sedan med ett färdigt magasin och koncept. När vi gick in där fick vi en övertagningsklausul i vår överenskommelse. Därför är det här ett naturligt steg för oss, säger Peter Smirnakos.

I september kommer den första Icon-utgåvan i egen regi. Då planerar duon att gå upp i antal sidor och kvalitetskänsla.Bolaget har inga fasta anställda utan kommer att jobba med frilansare.
– Icon går bra. Det är i dag ett självspelande piano. Vi har en hälsosam verksamhet. Men vi har laborerat med utgivningstakten (senaste kom Icon ut med sex utgåvor per år) och medievärlden förändras ju. Därför jobbar vi mer med Icon Brands nu än tidigare. Det är ingen hemlighet att det är tufft att ge ut ett magasin år 2015, säger Peter Smirnakos.

Han vill inte svara på hur mycket pengar Bonnier Tidskrifter har pumpat in i Icon sedan starten, eller i fall de skickar med några pengar när det nu ska drivas vidare i egen regi. 
– Det är klart att de har investerat genom åren. Ärligt talat vet jag inte riktigt på öret hur mycket. Men det är inte siffror som jag kan kommentera.

Är det så att Bonnier dumpar er för att de inte vill satsa mer?
– Det här är ett scenario som vi har haft i bakhuvudet hela tiden och det är ett logiskt steg att ta. Det är en skilsmässa som sker i samförstånd och alla tycker att det känns bra.



Dela sidan: