Dela sidan:

Få svenskar har väl missat att OLW kört hårt på konceptet Fredagsmys. Den välkända låten har spelats över två miljoner gånger på Spotify sedan 2009 – då den första filmen släpptes som blev en omedelbar succé.

Men nu har Marknadsdomstolen beslutat att OLW inte har ensamrätt till begreppet. I ett domslut som kom i dag framgår det att chipsföretaget Fredagsmys AB också äger rätt till att marknadsföra sina produkter med "fredagsmys". Dessutom ska OLW ersätta Fredagsmys AB med rättegångskostnader om 350 000 kronor.

Idén till Fredagsmys AB kom 2008. Chipsbolaget har sedan i fjol använt begreppet "fredagsmys" i sin marknadsföring. Till Marknadsdomstolen har OLW angett att Fredagsmys AB drar "otillbörlig fördel av det renommé som är förknippat med OLW" och som de har byggt upp under sex års tid.

OLW:s marknadsdirektör Marcus Thollin kommenterar domen i ett mejl till Resumé:

– Vi ser inte att vi har förlorat fredagsmyset. Vi ville bara pröva om Fredagsmys AB snyltar på den renommé vi byggt upp kring Fredagsmys i snackskategorin för OLW genom vår reklam och våra kampanjer i snart sju år. Marknadsdomstolen ansåg inte att Fredagsmys AB snyltar på vårt renommé och vi respekterar domen.



Dela sidan: