Dela sidan:

Det är fullt krig mellan Aller och Frida Förlags grundare Ove Jerselius. Striden gäller hur mycket Aller ska betala för halva förlaget. 300 miljoner, kräver säljaren. Hälften, kontrar Aller. Båda har kopplat in advokater och tvisten ser ut att hamna i skiljenämnd, men ingen av parterna vill kommentera.

I juni 2008 betalade Aller Media 150 miljoner kronor för 50 peocent av Frida Förlag. Värderingen låg då på 10-12 gånger årsvinsten.

Vid affären tecknades ett avtal som gav Ove Jerselius option på att sälja resterande hälften av förlaget till Aller vid en tidpunkt han själv bestämmer. Fyllda 70 lämnar han som vd och vill sälja.

Men avtalet är snårigt och kan tolkas olika, vilket är precis vad parterna har gjort. Stridsfrågan gäller hur mycket Aller måste betala.

Enligt Resumés källor är köpeskillingen relaterad till den genomsnittliga vinsten sedan affären 2008. Den är lätt att räkna fram. Ove Jerselius beräknar sitt pris på 100 procents ägande av förlaget och landar på 300 miljoner. Men Aller invänder att han har ägt halva förlaget och därför ska basera köpeskillingen på halva vinsten. Då landar priset på 150 miljoner kronor.

Båda parter har haft affärsjurister inkopplade, utan att hitta en lösning. Därför väntas striden inom kort hänskjutas till skiljenämnd.

Frida Förlag är ett vinstrikt företag, som under åren fram till 2007 gjorde resultat som inget annat förlag kunde matcha. Mobilerna hade ännu inte börjat nagga på tidskrifternas intäkter eller tjejernas tid att läsa. Vinstmiljonerna rann in i kassan.

Ove Jerselius hade fyllt 60 och hade under högkonjunkturen 2005-2007 miljardomsättning i sin koncern Prolex, främst genom aktiehandeln i dotterbolaget Froj. Vinsterna från tjejtidningarna var bara grädde på det redan söta moset.

Han hade flera gånger låtit förstå att han kunde tänka sig att sälja förlaget. Konkurrenterna var snabbt på plats, Egmont, Forma, Bonnier Tidskrifter. Men så snart det närmade sig affär backade Ove Jerselius ur. För varje gång trissades priset upp.

Aller hade under vd Martin Hansson 2006 dragit i gång en köpoffensiv och betalat 150 miljoner för den tilltufsade portalen Spray. De köpte blogg.se och med svenska Hachette fick Aller "finare" titlar. Det fanns en logik i att försöka förvärva Ove Jerselius inte fullt så ansedda, men betydligt mer lönsamma, förlag.

Men när Aller köpte in sig i Frida Förlag, månaderna före Lehmankraschen, reagerade få på priset 150 miljoner. Men i dag ser marknaden för tjejtidningar annorlunda ut. Upplagor och räckvidd faller, mobilerna har tagit över och Frida ligger hästlängder efter konkurrenten Egmont Kids i digitala satsningar.

Frida Förlag har budgeterat för en vinst på 20 miljoner kronor i år. Men enligt Resumés källor ser omsättningen ut att landa på 70 miljoner och vinsten riskerar att halveras till 10 miljoner.

Med Ove Jerselius prismodell är värdet på förlaget 600 miljoner, en multipel på 60. Med Allers modell blir värdet hälften och multipeln 30. Vid tidskriftsaffärer i dag landar multiplarna i bästa fall kring 5.

Aller Medias vd, Bodil Ericsson Torp, vill inte kommentera striden:
– Vi äger 50 procent av Frida Förlag.

Visst, men vi har starka uppgifter om att ni ska köpa andra halvan.
– Jag har inga kommentarer till eventuella pågående affärer.

Inte heller Ove Jerselius vill kommentera försäljningen.
– Det vill jag inte kommentera.

Är ni överens om priset?
– Det kommenterar jag inte heller.

I går blev det klart att Ove Jerselius lämnar rollen som vd på Frida Förlag och ersätts av den tidigare förlagschefen Anders Juhlin. Allers vd, Bodil Ericsson Torp, blir ny styrelseordförande.

– Jag har ju fyllt pension. Men jag vill nog fortsätta jobba och hålla i gång, säger Ove Jerselius som tror på en framtid för digitala tjejtidningar.

– Folk vill ha redigerad information, men annonspengarna räcker inte till. Då måste läsarna betala, det finns inga gratisluncher. Man kan göra innehållet mer selektivt och målgruppsinriktat, då går det att ta mer betalt.



Dela sidan: