Dela sidan:

I måndags var SD:s kampanj plötsligt tapetserad på Östermalmstorgs tunnelbanestation. På risig engelska bad partiet turister om ursäkt för tiggeriet i Stockholm. "Sorry about the mess here in Sweden =(. We have a serious problem with forced begging! International gangs profit from people's desperation. Goverment wont do what's needed" stod det bland annat att läsa.

Sverigedemokraternas kommunikationschef Joakim Wallerstein förklarar att de ville hitta en ny twist på fjolårets kampanj där de vände sig mot det så kallade "organiserade tiggeriet".
– Vid förra årets EU-kampanj var det väldigt etablerat att vi var det partiet som drev tiggerifrågan, och det var väldigt stigmatiserat. Sedan under hösten och våren blev det fler partier som pratade om det. Men vi var ganska inaktuella. Vi försökte driva politik men kom inte riktigt fram. Tanken var att tiggeriet skulle bli en större fråga under sommaren med tanke på turismen och att fler reser hit. På sommaren är också chanserna till medialt utrymme större. För att få bra spridning behövdes ett bang och inte bara en vanlig kampanj, säger han.

Spridning har kampanjen onekligen fått. Kort efter att den lanserades blåste det upp en proteststorm i sociala medier mot vad många anser vara ett rasistiskt och främlingsfientligt budskap. Under hashtagen #SLspriderrasism gick människor till hårt angrepp mot partiet och SL:s beslut att tillåta kampanjen.

Därefter fortsatte rapporteringen och redan under natten mot tisdagen vandaliserades den. Dagen därpå anordnades en demonstration och under tisdagskvällen plockades stora delar av budskapet ned av upprörda aktivister.
– Jag har försökt föra någon form av löpande utvärdering av spridning. Jag tror det är unikt att en lokal kampanj får sådan stor internationell spridning. Här i Sverige har det varit nyhetsinslag 3-4 kvällar i rad samt 10-talet artiklar i varje tidning, säger Joakim Wallerstein.

Hade ni förväntat er det?
– Det var så klart förhoppningen, men det här saknar nog historiskt motstycke.

Var huvudsyftet med kampanjen att väcka känslor och ilska hos era motståndare?
– Målet var absolut att väcka känslor och att etablera att vi är partiet som driver frågan ordentligt. Sedan blir de andra partierna tvungna att förhålla sig till det, och media var återigen tvungna att börja diskutera om tiggeriet är organiserat eller inte. Sedan kan man diskutera om det är bra eller dåligt med negativ uppmärksamhet. Men det finns en stor diskrepans mellan vad folk på Södermalm och folk överlag tycker.

Förstod ni från början att kampanjen skulle bli vandaliserad?
– Tyvärr är det så för partier i allmänhet och för oss i synnerhet att vi måste räkna med att folk inte kan hantera det på ett vettigt sätt. Att de begår brott för att utagera sina känslor är väldigt beklagligt.

Många menar att kampanjen är hets mot folkgrupp. Vad säger du om det?
– Jag är väldigt förbryllad över det. Upplever du den så?

Ni riktar er inte mot någon specifik folkgrupp i texten men mellan raderna handlar den om romer?
– Det är rasistiskt i sig att anta det. Vi har aldrig påstått det. Vi påstår att det är påtvingat tiggeri. Internationellt sett är det inte konstigt att säga så, men i bubblan i Stockholm är det så.

Så den handlar inte om romer?
– Vi har aldrig påtalat det. Däremot hitrest tiggeri. Europarådet påpekar att det är folk från östra Europa men inga folkgrupper. Det är illa oavsett vem som tvingas tigga.

Fast det finns rapporter som säger att tiggeriet inte är organiserat?
– Ja, man brukar hänvisa till en norsk rapport. Men Europarådet är väldigt tydliga med att Sverige gör för lite när det gäller att få bukt med det påtvingade tiggeriet.

Sverigedemokraterna har också blivit hånade för den dåliga engelskan i kampanjen. Bland annat felstavningen "goverment". Joakim Wallerstein medger att den var en tabbe, även om det taffliga språket var högst medvetet.
– Det fanns en tanke med svengelskan – det blir lättare att snabbt läsa och vi har profilen att vara folkliga. Men stavfelet var inte meningen, säger han.

Ni har betalat för två veckor men nu kommer stora delar av kampanj inte sättas upp igen. Hur går ni vidare?
– Rent principiellt är det tråkigt att betala för något som vi nu inte får använda. Däremot tänker vi inte bråka om det. Vi har ett bra samarbete med Clear Channel och de är bakbundna av avtalet med SL.

Ni har ändå fått ett betydligt högre pr-värde än vad ni betalade för?
– Det kan man säga.


Dela sidan: