Dela sidan:

USA:s svar på Livsmedelsverket - Food and Drug Administration - har sänt Kim Kardashian West ett varningsbrev för att berätta att marknadsföringen om pillret Diclegis är fel. Hon har publicerat inläggen till och från sedan i juli, trots att hon under Cannes Lions International Festival of Creativity sa att hon aldrig gör Instagram-reklam.

Hon sa bland annat såhär på presskonferensen i Cannes:

- Jag tycker inte om folk som bara håller upp produkter varje dag. Det blir overkill. På Instagram vill jag dela med mig av min värld och det som betyder mycket för mig. Jag inkluderar aldrig den kanalen i de affärer jag gör, även om andra sociala medier kan ingå.

FDA skriver i sitt brev:

”De sociala media-posterna är missvisande då de presenterar olika effekter av Diclegis, men misslyckas med att förmedla riskerna”.

Kim Kardashian, som har 42,4 miljoner följare på Instagram, har nu tagit ner inläggen, skriver Adweek.com. Pillret Diclegis hann trots detta få en hel del uppmärksamhet. De ökade sin digitala uppmärksamhet med mer än 500 procent i juli.

Kim Kardashian West skapade uppmärksamhet även under onsdagsmorgonen då hon kastade kläderna på sin Instagram för att möta ifrågasättanden hon utsatts för i samband med graviditeten.



Dela sidan: