Dela sidan:

Innan midsommar visade Zlatan Ibrahimović via sociala media kryptiskt upp logotypen till ett eget varumärke inom doft. Några dagar senare – den 24 juni smyglanserades varumärket och den första doften under ett exklusivt event på den klassiska butiken Colette i Paris. Lanseringen fick ett stort genomslag via sociala medier och i dag släpps doften brett i butik på den nordiska och franska marknaden samtidigt som Zlatan ger sina 29 miljoner följare möjligheten att ta del av den enda produkt som bär hans namn.

– Vi har gjort ett fantastiskt jobb jag och mitt team. Vi har samlat de bästa för att skapa det bästa. Nu har jag en egen parfym som jag är mycket stolt över, säger Zlatan Ibrahimović i en kommentar.

Frankenstein Studio har haft ansvar för den kreativa utvecklingen och strategin för varumärket från starten. Den svenska byrån har arbetet i tätt med initiativtagaren Amazing Brands och parfymören Olivier Pescheux.

– Det har varit fantastiskt att få möjlighet att från grunden bygga ett nytt varumärke tillsammans med Zlatan och teamet på Amazing Brands, säger creative director Pontus Frankenstein i en kommentar, som har ansvarat för design, förpackning och lansering av varumärket och fortsätter:

– Det är glädjande att se kraften när man aktualiserar alla de olika kompetenser vi har i vår studio i ett och samma uppdrag, från design till kommunikation och lanserings strategi.

Entreprenörerna på Amazing Brands ambition har varit att samla de bästa tillgängliga samarbetspartners för alla beståndsdelarna i produkt- och varumärkesutvecklingen.

– Allt från parfymör till gravör och designer är noga utvalt för att matcha den höga nivån och konkurrensen på den internationella doftmarknaden. Vi har inte backat för att kontakta de allra bästa, säger Jessica Dersén på Amazing Brands som tillsammans med Marie Klockare Carlzon är initiativtagare till projektet i en kommentar.

Arbetet med det nya varumärket har pågått under två års tid och teamet har jobbat intensivt ner till varje detalj av varumärkets design, grafik, namnsättning, reklamkampanj, smyglansering samt regi av filmer. Den första doften, som släpps i butik i dag, kommer att heta "ZLATAN".

– Zlatan har samma höga ambitioner med detta som med allt annat han gör. Med det i ryggen har vi fått ett stort engagemang i hela det skräddarsydda internationella teamet och skapat ultimata förutsättningar för att maximera varumärkets stora potential, säger Pontus Frankenstein.

Flaskan ska tydligt spegla Zlatan Ibrahimovićs personlighet, där elegans möter attityd. I en djup bläckblå färg är den en referens till de ikoniska tatueringar som pryder hans kropp. Korken i bakelit täcks av ett sigill med tolkningar av två motiv som betyder extra mycket för honom. Den japanska karpen som simmar mot strömmen är en metafor för att gå sin egen väg medan fjädern symboliserar kampen för sin rätt.

– En viktig uppgift för oss har varit att förmedla att det här är högst personligt för Zlatan. När han förklarade att detta är det enda av hans kommersiella projekt som kommer att bära hans namn, så satte han ribban för projektet. Vi ville skapa en stark symbol som förmedlar Zlatans personlighet, säger Pontus Frankenstein.

De höga ambitionerna har också präglat arbetet med kampanjen. Kampanjbilderna fotograferades i Paris med fotograf Greg Harris (som tidigare jobbat redaktionellt och kommersiellt med Alexander Wang, Interview, Jonathan Anderson, Dior med flera) och stylist Azza Yousif (redaktör på Vogue Hommes International). Kampanjfotograferingen ägde rum på Luc Bessons studio La Cité du Cinéma utanför Paris.

– Vi har skapat en stark egen visuell värld och vill visa en sida av Zlatan som ingen inte sett förut. Vårt jobb är att synliggöra Zlatans höga ambitioner och skapa en stark bild som inspirerar och gör Zlatan Ibrahimović Parfums till ett landmärke inom framtida varumärkesbyggande, säger Pontus Frankenstein.

Arbetsgrupp
Frankenstein Studio:
Pontus Frankenstein, Victor Pyk, Anton Östholm, Albin Kallstenius Bylander, Ann Sofi Osvald, Moa Wiking, Lisa Nyman, Emmi Grundström, Ramiro Oblitas, Moa Fredlund, Kim Brundin 

Illustration: Cajsa Bratt

Fotografer: Greg Harris, Oliver Knauer, Fredrik Skogkvist, Pål Allan

Stylist: Azza Yousif

DOP: Crille Forsberg, Oliver Knauer

Musik: Ali Payami

Post-produktion: Bildinstitutet (still) Gangsters (moving)

 


Dela sidan: