Dela sidan:

I en tid där IT-jättar som Facebook och Google kniper åt sig annonspengar i en stigande takt är goda råd dyra för de svenska mediehusen. I podden Mattsson Helin diskuterar chefredaktörerna möjligheten att skapa en gemensam plattform där journalistiken samlas. Jan Helin och Thomas Mattsson är inte främmande för ett samarbete mellan kvälls- och morgonpressen kring en digital plattform. Ett system för att ta betalt digitalt där tidningarna konkurrerar om journalistik, men samarbetar kring utveckling av teknik och distribution.

– Om det skulle uppstå ett alternativ till plattform vid sidan av de amerikanska it-jättarna så tror jag att det skulle vara intressant. Då skulle jag absolut kunna se att kvälls- och morgontidningar kan samarbeta. Jag tror inte att det i sig är mer dramatiskt än att man tryckt på samma tryckerier och distributioner, säger Aftonbladets publisher Jan Helin i podden.

Han får medhåll av Expressens chefredaktör Thomas Matsson som också han tror på en samordning av den digitala distributionen.

– Tror du att det här är något som vi pratar om nu och tänker jaja det där gör vi när vi är nödda och tvungna? Och kommer vi i framtiden att säga att vi gjorde det här vid rätt tidpunkt när det verkligen stod och vägde mellan de etablerade medier och de algoritmstyrda amerikanska jättarna. Eller kommer vi att säga att vi var idioter som hösten 2015, inte startade en plattform, ett svenskt Spotify och tog betalt för allt innehåll och bara samarbetade?

Vassa Eggens medieanalytiker Olle Lidbom spår att flera tekniksamordningar mellan svenska mediehus kommer att ske inom den närmaste tiden. Men snarare genom konsolideringar än breda samarbeten.

– SvD och Mittmedia-affären är bara ett exempel på hur mediebolagen letar efter en större plattform för teknik och annonsering. Vi har kommit en bit på vägen mot en samordning av de tekniska plattformarna. Bonniers intresse för Aftonbladet är en affär i samma riktning, där man från köparens sida är intresserad av teknik – inte bara journalistik. De senaste ryktena kring Nyheter24 är samma sak, en sajt som varit bra på att tjäna pengar på trafiken, säger Olle Lidbom till Resumé och fortsätter:

– Men jag har svårt att tro att fristående mediebolag skulle börja samarbeta med varandra. Se bara vad som hände med Bink (Bonniers gemensamma digital säljbolag som skrotades 2013 reds. anm.) Det är inte helt lätt att samordna olika kulturer, inte ens inom en och samma koncern.

NBC Universals investering på 200 miljoner dollar i Vox Media förra veckan är även ett exempel på hur tekniska resurser har blivit allt attraktivare i den digitala tidsåldern anser Olle Lidbom.

– Sannolikt var Vox Medias digitala kunskaper centrala, säger Olle Lidbom.

Du tror alltså inte på att en gemensam svensk plattform skulle kunna uppstå genom samarbete?
– Det är svårt att få till ett sådant här projekt inifrån, både organisatoriskt och kulturellt. Om en extern aktör vill gå in och revolutionera journalistiken såsom Spotify revolutionerade musikindustrin så har det redan gjorts en del försök. Readly verkar ha stora ekonomiska problem. I USA skördar inte Press Plus några större framgångar. I Slovakien gick flera tidningar ihop i startupen Piano. En bra idé på pappret som resulterade i lägre besökssiffror och mer trafik från den konkurrent som stod utanför samarbetet. Projektet lades ner efter ett år.

Hur ser du på möjligheten att ta betalt för innehållet?
– Tanken att ta betalt av prenumeranter på nätet är död. Ingen har lyckats med att göra en Spotify i svensk media. Som det ser ut nu kommer journalistik att vara gratis på nätet.

New York Times kan väl ändå ses som ett undantag?
– Sett till den totala trafiken är det inte en så stor del av affären. Av 260 miljoner unika besökare i veckan är det en miljon som betalar. Det är klart att det är pengar det med, men det är svårt att omsätta för en medelstor svensk tidning. Det finns inte samma volymer här.



Dela sidan: