Dela sidan:

Dubbelmordet på Ikea i Västerås har dominerat nyhetsflödet den senaste veckan. Pr-profilen och filmaren Martin Borgs, med bakgrund på Hill & Knowlton, Timbro och som Slöseriombudsman på uppdrag av Skattebetalarnas förening, bestämde sig för att titta närmare på genomslaget och se vilka nyheter som har blivit mest delade den senaste veckan.

Genom att använda verktyget BuzzSumo gjorde Martin Borgs en körning på antalet delade artiklar från några av de större mediehusen för att jämföra med vad han kallar "alternativa medier" som de främlingsfientliga sajterna Avpixlat, Fria Tider och SD-vänliga Nyheter Idag.  

– Som opinionsbildare gillar jag Sociala Nyheter som en termometer på samhällskroppen där jag får veta vad folk diskuterar, men den speglar bara reaktionerna i traditionella medier. Jag var helt enkelt nyfiken på hur de alternativa sajterna stod sig. Det är en klyscha, men jag blev verkligen överraskad, säger Martin Borgs till Resumé.

Genomgången, som bygger på delade artiklar under perioden 10-17 augusti, visar att genomslaget för Fria Tiders tio mest delade artiklar är att jämföra med SVT. Under perioden spreds de tio mest delade artiklarna från Sveriges Television 77 461 gånger. Motsvarande siffra för Fria Tider var 74 808 gånger. Samma period spreds de tio mest delade artiklarna från Sveriges Radio 21 407 gånger. Motsvarande siffra för Avpixlat var 20 088 gånger, och för Nyheter Idag 35 224 gånger.



På Twitter ifrågasätts kvalitén på de siffror som Martin Borgs presenterar. Vissa bedömare vänder sig mot att SVT och SR:s äldre publik har en begränsad aktivitet på sociala medier, andra att nätet möjligen inte är huvudkanal för public service-kanalerna samt att antalet artiklar som en publicist lägger ut i sina sociala medier-flöden har viss effekt.

I underlaget som Martin Borgs tagit fram överträffar Expressens reaktioner i sociala medier under perioden konkurrenten Aftonbladet. Enligt statistiken hade Aftonbladet 900 000 reaktioner medan Fria Tider hade 90 000.

– Enligt min tolkning av statistiken uppgår Fria Tiders reaktioner i sociala medier till en tiondel av Aftonbladets. Är det mycket eller lite? En tiondel av en stor dinosaurie är också en dinosaurie, särskilt om den växer.

Med koppling till den debatt som följt efter knivdådet på Ikea. Hur tolkar du statistiken?
– Den gnagande känsla jag hade bekräftas. Det finns ett samtal därute som etablissemanget inte har koll på. Sociala Nyheter ger en bild av samhällsdebatten. Det här är en bild av den andra sidan.

– En reflektion som jag gör att den samhällsdebatt som jag är uppvuxen i, där vi delade referensramar och hade ett antal medier att förhålla oss till, inte ser likadan ut i dag. För 20 år sedan uppskattade jag Flashback som det fanzine det var. Det har alltid funnits subkulturer, men det här handlar inte längre om subkulturer utan om parallella kulturer.

Hur ska man förhålla sig till detta?
– Var och en kan välja om man ska vända ryggen åt dessa sajter, åt den här delen av samhällsdebatten. Min erfarenhet är dock att den potenta i debatten skapas i samtalet mellan människor snarare än i broadcast. En idé som sprids människa till människa är alltid mer formativ och effektiv.



Dela sidan: