Dela sidan:

I måndags kväll meddelade Docklands på Facebook att helgens planerade arrangemang ställs in. Som syndabok pekades Nacka Kommun ut. Men synen på vart felet ligger går i sär, och dedan dess har det pågått ett informationskrig mellan arrangören och kommunen, vars Facebook-sida har bombarderats med upprörda kommentarer. 

Sam Carlsson är pressansvarig på Nacka Kommun, och har svarat på en mängd frågor i så väl traditionella som sociala medier. 
– Jag pratade med i princip alla stora nyhetsredaktioner under gårdagen. Det har varit ett stort intresse, slår han lakoniskt fast. 

Kände ni på er att det skulle bli stort efter deras Facebook-inlägg?
– Jag fick snabbt kännedom om det och funderade på vårt svar. Samtidigt har vi fått förklara i alla sammanhang att vi är positiva till initiativet, och vi har hela tiden varit tydliga till arrangörerna. Efter det har de allra flesta inte varit hätska och haft en större förståelse.

De senaste dagarna har varit mer intensiva än vanligt. Mycket tid har gått till att besvara all kritik som kommer in via Facebook och andra kanaler. 
– När en sådan här sak kommer ut på Facebook till en hängiven grupp personer, och de börjar skriva om det en sen vardagskväll, då är det inte tjänstemän som sitter och kan besvara det direkt. Det tar lång tid att komma på banan och att lägga ut svar. Vi har försökt svara i så god utsträckning som möjligt. Men ibland har det varit väldig högt tonläge. Därför har vi kört ett standardsvar. Det blir en uppförsbacke att vända det, men jag tycker att vårt budskap har kommit ut väl i media, säger Sam Carlsson.

Att vända en opinion i sociala medier är emellertid svårt. Särskilt när den andra parten har en stor följarskara. 
– Vi har en ambition att försöka svara i den utsträckning det går. Men det är klart, i sociala medier går man ofta in subjektivt och med en agenda. Då är det svårt att föra ett resonemang och förklara hur det ligger till. Vi som myndighet ligger steget efter i bemärkelsen att vi inte sitter dygnet runt i sociala medier. Vi ger sakliga svar och ger oss heller inte in i diskussioner. Fansen har förtroende för dem de tror på från början. Då har vi uppförsbacke. Men jag är övertygad om att de som läst och tagit till sig har förstått att det är en mer nyanserad bild än vad de målade upp från början.

Har det varit jobbigt med alla upprepningar?
– Det är klart att så är det. Samtidigt är mitt uppdrag är att var tillgänglig och svara på frågor. Det tycker jag att vi lyckades med.

Under gårdagen möttes Docklands och Nacka Kommun i SR:s Studio Ett för att diskutera den uppkomna situationen. Efter det han det hårda tonläget mjuknat en aning. På sin Facebook-sida manar nu Docklands till lugn:

"Det som hänt under sena eftermiddagen och kvällen är att Nacka har åter börjat prata med oss, vilket gör att vi släppt på trycket i uppdateringar. För att inte spamma ned dem – syftet var ju att få dem att prata med oss igen. Så ni har allt hjälpt! Tack! (...)
Några uppmanande ord: Undvik gärna ryktesspridning eller låg nivå i diskussionen. Det gagnar ingen".

Vad drar ni för lärdomar om arbetet sociala medier?
– Det är tidigt att svara på. Men det är klart att vi sedan tidigare funderat kring hur vi ska hantera sociala medier. Vi vill vara öppna och tillgängliga, men har inte resurser och möjligheter att vara tillgängliga på det sättet som förväntas. Det gäller inte bara helger och vardagkvällar, utan även snabba återkopplingar mitt på dagen. Det är något som alla myndigheter på sociala medier funderar över, säger Sam Carlsson.




Dela sidan: