Dela sidan:

Reklam som innehåller sex och våld eller figurerar i tv-program av samma karaktär är mindre effektiva. Det visar en studie som publicerats i den akademiska tidskriften "Psychological Bulletin".

– Våldsamma eller sexuella tv-program försämrar tittarens minne eftersom det för att uppmärksamheten dras från reklamen, säger Brad Bushman professor i kommunikation och psykologi vid Ohio State University och medförfattare till studien som bygger på resultat av 53 tidigare genomförda experiment.

Resultaten gick i samma riktning när själva reklamen präglades av sexuellt eller våldsamt innehåll:

– Det hjälper aldrig att ha sex och våld i reklam, säger professorn till Bloomberg.

Studien slår fast att "varumärken som marknadsförs i en våldsam kontext kommer inte att bli ihågkomna i samma utsträckning, utvärderas mindre förmånligt och leder inte lika ofta till köp jämfört med varumärken som marknadsförs utan våld. Vi hävdar också att reklam i en sexuell kontext inte är lika skadlig som våldsam reklam, men verkar inte heller vara en framgångsrik strategi."

Studien visar också att reklam med inslag av sex och våld har större effekt på män.

De nya rönen kommer i samma veva som den sexistiska reklamens fanbärare under 2000-talet är nära att falla. Det senaste kvartalet har American Apparel gått 19,4 miljoner back. Konkursen kan bli verklighet redan i oktober.

Bolagets sexistiska reklam har uppmärksammats och varit en erkänd strategi i flera år. På senare tid har dock skandalbolaget gått ut och sagt att man vill byta image. Men ompositioneringen har hittills inte gett någon injektion för försäljningen som föll med 17,2 procent under andra kvartalet.



Dela sidan: