I videon erbjuds tittare en rabattkod till JFR.se och kan delta i ett lotteri med vinster från företaget. Detta innebär smygreklam till barn, enligt RON. I ärendet prövas fler frågor och utgången kan komma att få konsekvens för företags fortsatta kommersiella samarbeten med bloggare, meddelar RON.

”Videons utformning uppfyller inte kravet på att reklam lätt ska kunna identifieras som sådan. Kravet är särskilt högt i detta fall eftersom reklamen riktar sig till barn”, skriver RON i ett pressmeddelande.

Det var Gustav Martner, innovationschef och styrelseordförande i reklambyrån CP+B som anmälde reklamen till RO.

”Jag hoppas också att Lisa fortsätter med sitt framgångsrika skapande av digitalt innehåll – naturligtvis i linje med ICC's grundregler och andra riktlinjer. För på samma sätt som en välbesökt blogg ger stora kommersiella möjligheter för den som äger den, så kräver den ett lika stort ansvarstagande”, skrev Gustav Martner i en debattartikel i Resumé i mars.

Misslisibell, vars riktiga namn är Lisa Jonsson, fick i mars 2015 ta emot Resumés pris som Näringslivets Superkommunikatör i konkurrens med bland andra Prins Daniel och Zara Larsson.

Misslisibell har 315 000 följare på sin YouTubekanal, där hon testar olika sminkprodukter och pratar om varumärken.