Dela sidan:

Det var inte bara Mercedes-Benz som lämnade Modeveckan i år - även sminkjätten Oriflame och kameraföretaget Canon hoppade av. Dessutom sa rättighetsägaren MEC tack och adjö och branschorganisationen för mode, ASFB, blev ensamma ägare.

Metro som har det exklusiva försäljningsansvaret har under våren håvat in de nya sponsorerna SAS, Zalando, Oral-B och Pierre Robert.

– Vi märker att trots kort säljperiod har intresset varit stort. Vi är därför stolta över de fyra sponsorerna vi har från denna vecka. SAS och Zalando är starka representanter för Sverige och svenskt modeindustri, säger Emma Ohlson, generalsekreterare på ASFB, till Resumé.

Modeveckan har inför i år bytt namn till Fashion Week Stockholm. Budgeten uppges vara halverad till 7-8 miljoner kronor från tidigare 15 miljoner.

– Det finns alltid områden man kan skriva ner och upp på. Vi har varit duktiga med vår budget och givetvis har dessa nya sponsorer bidragit till bättre ekonomi för veckan. När Mercedes-Benz var titelsponsor hänvisade man till summor som inte alltid var relevanta. Det är alltid svårt att uttala sig om produktionsbudget. Vi skulle tycka det vore intressant med en ny titelsponsor, men det är ingenting vi jagat den här säsongen. Det viktiga är att hitta en långsiktighet med åtagandet.

Emma Ohlson önskar istället att Stockholm stad och staten satsade mer pengar på Modeveckan.

– Vi tycker det är viktigt som branschorganisation att ha stöd. I dagsläget är det mindre än tio procent som går till produktionen som kommer från Stockholm Business Region. Det är en väldigt liten procentsats för att få kommersiell bärbarhet.

Fashion Week Stockholm inleddes idag klockan 11 med öppningsvisningen som invigdes av innovationsminister Mikael Damberg. Veckan pågår från idag och tre dagar framåt med visningar på Berns.



Dela sidan: