Dela sidan:

Sedan 2011 finns Clear Channels digitala nätverk Play i Stockholms tunnelbana. Därefter har de satsat på att etablera sig i attraktiva köpcentrum runt om i landet, och med den nya dealen anser de sig ha den starkaste riksnärvaron av digitala skyltar.

Affären mellan Clear Channel och Steen & Ström omfattar sex olika köpcentrum, där Emporia i Malmö är kronjuvelen. Avtalet löper över fem år och är en av utomhusbolagets största investeringar hittills.
– Vi börjar bygga redan nu i oktober och det här är en långsiktig investering från vår sida, säger etableringsdirektören Claes Kugelberg.

Steen & Ström pratade med flera aktörer innan de bestämde sig för att satsa på Clear Channel. Exakt hur mycket de senare betalar för den nya etableringen kan de inte avslöja med hänvisning till amerikanska börsregler.
– Man kan väl säga att det här rör sig om hundratals nya skärmar, så det rör sig om tiotals miljoner kronor. Det är en väldigt stor investering, men det är satsningen vi väljer att göra just nu som vi går ur gamla format som telefonkioskerna, säger bolagets vd Ola Klingenborg.

Totalt handlar det om 120 nya skärmar, vilket gör att Clear Channel sammanlagt har 376 digitala enheter i 22 olika köpcentrum plus tunnelbanan.
– Det känns jättekul. Vi tycker att det här är en riksprodukt som vi verkligen kan stå för. På de ställen vi finns har vi rikligt med skärmar, säger Ola Klingenborg.

I förra veckan kom nyheten att bolaget avslutar samarbetet med Jernhusen om att ha ytor på flera tågstationer runt om i landet. Att de nu lägger tonvikt vid köpcentrum för sin digitala expansion är ett strategiskt beslut för att höja kvaliteten på de kontakter som levereras. Dessutom handlar också om att kommunerna dröjer med att tillåta digitalt i utomhusmiljöer.
– Köpcentrum är premiummiljöer och skärmarna befinner sig i närheten av köptillfället. I de köpcentrum där vi finns omsätts sammanlagt 25 miljarder kronor per år, och då har vi inte räknat med skyltarna vi har i tunnelbanan. Jämfört med exempelvis tågstationerna, där det oftast är pendlare som rör sig, får vi en bredare publik som också är mer mottaglig, säger Ola Klingenborg.

För Steen & Ström handlar det, förutom nya intäkter, om att utveckla miljöerna i koncernens handelsplatser. De kommer exempelvis att kunna använda de digitala skyltarna för att skicka ut information till kunderna.
– Vi ser fram emot att stärka digitaliseringen i våra centrum då de digitala ytorna blir en allt större kommunikationskanal, kommenterar Thomas Aquizerate, operations director på Steen & Ström Sverige.

FAKTA:
# Etableringen av de nya skärmarna påbörjas 1 oktober i år.
# De köpcentrum som omfattas av affären är Emporia, Malmö; Marieberg Galleria, Örebro; Kupolen, Borlänge; Allum, Partille; Torp Köpcentrum, Uddevalla, samt Galleria Boulevard, Kristianstad.
# Dessa 6 köpcentrum har enligt egna uppgifter 30 miljoner besökare per år. Emporia i Malmö är störst med 6,2 miljoner per år i 190 butiker.



Dela sidan: