Dela sidan:

Obeyas affärsidé är att erbjuda idédriven och integrerad kommunikation som stöttar kundernas affärer. Integreringen med Granath gör att man har kompetens inom flera olika discipliner och kan ta fram kanaloberoende koncept och idéer.

Grundarna Canan Yasar och Maria Hazard har sammanlagt femton års erfarenhet av kommunikationsbranschen. Canan Yasar kommer senast från Isobar och Maria Hazard från JMW, där de även arbetade tillsammans i några år. Tidigare kunder är bland annat Coca-Cola, Rörstrand och Microsoft. Delägare och samarbetspartners blir reklambyrån Granath.

– Omvärlden förändras snabbare än byråvärlden. Reklambyråer måste ha gedigen pr-kompetens för att kunna göra relevant och trovärdig kommunikation. Tack vare Obeya kan vi erbjuda våra kunder en helhetslösning, säger David Granath, vd på Granath i ett pressmeddelande.

Obeya är en japansk term inom lean management, som direktöversatt betyder "stort rum". I praktiken innebär det att personer med olika typer av kompetens och synsätt samlas i ett rum tidigt i arbetsprocessen för att tillsammans ta fram lösningar och idéer. I Obeyas fall innebär det att reklam, pr och digital kompetens finns med redan från start i arbetet.

– Förutom att det skapar energi och kreativitet när olika discipliner möts så kan vi tidigt identifiera möjligheter och hinder, vilket sparar tid och resurser, säger Canan Yasar, creative director på Obeya i en kommentar. 

Utöver egna kunder kommer Obeya att arbeta med uppdrag tillsammans med Granath. Genom samarbetet med Granath begränsas inte våra lösningar av kanalval. Fokus hamnar i stället på att komma på den idé eller det koncept som bäst löser briefen.


Dela sidan: