Dela sidan:

Jag läste om Sveriges Annonsörers senaste kampanj för 100-Wattaren igår och satte kaffet i halsen! Kampanjen (inget ont om idén i sig eller produktionen som man kan flina åt) är medvetet producerad så att besökaren skall förstå att det här med automatiserad produktion är ett skämt, och med ett tydligt budskap kring att det aldrig kommer att fungera speciellt bra.

Först tänkte jag att det är självklart att reklambyråerna vill driva denna fråga då hotet från automatiserade produktioner är enormt. Men det som stör mig är att det är Sveriges Annonsörer som står bakom kampanjen, och att kampanjen är för just 100-Wattaren – det vill säga Sveriges största tävling för effektiv kommunikation. 

Jag började genast tänka på Facit, Kodak, Nokia och andra varumärken som förnekade utvecklingen och vägrade förstå att framtiden knackade på dörren.

Sveriges Annonsörer representerar svenska marknadsorienterade företag. Det vill säga företag där extern kommunikation är en mycket viktig del av deras försäljning. Tävlingen handlar om effektiva resultat av kampanjer. Ja, jag tror ni förstår vart jag är på väg.

Automatiserad handel med medieutrymme exploderar just nu i Sverige. Den automatiserade handelns största fördelar är att företagen kan använda extremt avancerad information (data) för att i realtid avgöra vem som skall få vilket budskap i vilket format. Relevans är nyckelorden och vid sidan om detta så rusar även behovet av att skapa mångt mer och fler annonser för att kunna kombinera rätt budskap till rätt person.

Just den senare delen, det vill säga produktionen, släpar långt efter utvecklingen som det ser ut just nu. Även om det finns mängder av automatiserade verktyg som kan effektivisera detta så stretar byråerna emot. De är ju de stora förlorarna på att de inte vill utmana sig själva och förstå att vi går ifrån kanaloberoende idéer till kanalberoende idéer som dessutom är anpassade för respektive målgrupps beteende.

Givet denna utveckling så har jag som ni förstår lite svårt att förstå att Sveriges Annonsörer kan gå emot denna utveckling som faktiskt är väldigt effektiv för deras medlemmar. Stora idéer behövs, men att göra en nidbild av att dessa idéer inte skulle kunna effektiviseras med hjälp av automatiserade verktyg är ett förnekande som inte rimmar med 2015.

Så lägg ned kampanjen, titta lite på vad era kunder efterfrågar och driv de frågorna istället för att hindra utvecklingen. Den utvecklingen som era medlemmar efterfrågar och behöver för att verkligen kunna arbeta med effektiv kommunikation.

Heja 100-Wattaren - Sveriges bästa tävling!

Kenneth Danielsson
Vd, Mindshare Sweden



Dela sidan: