Dela sidan:

Resumé har upprepade gånger rapporterat om nyckelpersoner som har slutat på McCann, svarta bokslut och kunder som har avslutat samarbetet. Flera tunga medarbetare valde att lämna under 2014, bland andra Hanna Belander, som hade en tjänst som creative director.

Nu väljer McCann att satsa på en ny creative director i form av Emmeli Österdahl. Därmed får reklambyrån två creative directors, Österdahl ska jobba sida vid sida med Per-Olof Lundgren som rekryterades till McCann 2013, då som copywriter.

Du var inte på Great Works speciellt länge. Hur kommer det sig att du byter jobb igen?

– För att jag tror mycket på Marie (Schnell Carlén, vd på McCann reds. anm.) som byråledare och hela visionen som finns för McCann framåt.

Vad tar du med dig från Great Works?

– Jättemycket. Det är en annorlunda byrå jämfört med andra där man är inriktad på start-ups och affärsutveckling. På tidigare arbetsplatser som DDB och Lowe Brindfors har jag känt att jag haft bra koll på det digitala. Sen började jag på Great Works och kände att okej, här finns det folk som kan mycket mer än mig.

Emmeli Österdahl har mängd priser i bagaget, bland annat Cannes-lejon, Eurobest-statyer, Clio-statyer, och en drös Guldägg.

McCann har ju inte varit så inkomstbringande vad gäller tävlingsvinster de senaste åren. Vad är din plan där?

– Jag är kluven när det kommer till priser. Dels tycker jag att det är jättekul och viktigt för att inspirera kunder och driva branschen framåt. Samtidigt är det bara priser. Det viktiga är att jobba på en byrå med bra stämning och en god relation till kunderna, så kommer priserna automatiskt.

McCann har ju inte heller varit så inkomstbringande vad gäller pengar. Har du tagit med det i beräkningen när du valde att börja?

– Både och. Jag tror mycket på hela planen och det team som finns här. Det ska bli kul att få vara med under en nystart och verkligen få vara med och bygga upp något igen. Därför är det här en bra tid att komma in.

Marie Schnell Carlén är nöjd med sin rekrytering:

– Jag har jobbat med Emmeli Österdahl tidigare på Lowe Brindfors och vet att hon är oerhört duktig och kreativ. Att hon varit cd på en byrå som Greatworks gör henne högintressant för oss eftersom vi jobbar på att utveckla vårt erbjudande. Sen är hon en fantastisk person – och vi gillar varandra.

Det är många väldigt duktiga kreatörer som har lämnat McCann. Kommer ni verkligen att få in den kreativa kompetens som ni har besuttit tidigare?

– Det är definitivt min bild. Emmeli är ett steg i den riktningen. Och de kreatörer vi anställde vid årsskiftet är också oerhört duktiga. Jag älskar att jobba med unga kreatörer eftersom de ofta bidrar med en helt ny och uppdaterad syn på hur man bygger varumärken.

När bokslutet för i fjol blev officiellt tidigare i somras redovisade McCann Worldgroup, där McCann Stockholm, MRM och Scandinavian Design Group ingår, ett rörelseresultat på minus 18 miljoner (97 miljoner 2013).



Dela sidan: