Breakit grundades i våras av de tidigare DI-reportrarna Stefan Lundell och Olle Aronsson. Starten har varit framgångsrik och i dag ligger trafiken kring 40 000 unika besökare i veckan.

Nu förvärvar de Swedish Startup Space för att ytterligare öka sin närvaro hos de hett eftertraktade tech-läsarna. Säljare är entreprenörerna James Pember, Anders Hassis, Pär Häggström och Einar Persson. De har drivit sajten som ett sidoprojekt och känner nu för att fokusera på sina huvudsakliga sysslor.
– Vi har bestämt oss för att inte berätta hur stor summa det rör sig om, men det är inte någon mångmiljonaffär, säger Breakits innehållschef Stefan Lundell.

Swedish Startupspace har enligt egen uppgift cirka 10 000 unika besökare i veckan. På sikt hoppas Breakit att den siffran ska öka.
– Vi har från start fått synpunkten "varför skriver ni inte på engelska?". I vår kärnmålgrupp är det engelska språket allmängods. Vi hade funderingar på det från början, men strategiskt kändes det fel att göra det på Breakit. Men det här är en bra startpunkt för att vi succesivt ska få igång en systersajt till Breakit, säger han.

Fördelen med den nya sajten är att den attraherar en internationell publik som är intresserade av techboomen i Stockholm.
– I vårt segment är det många som tittar på den nordiska marknaden från investerarhåll och Stockholm är en viktig hub för entreprenörer. Nu höjer vi den journalistiska ambitionen på sajten och vi kommer att översätta texter från Breakit till engelska, säger Stefan Lundell.

Vid starten tog Stefan Lundell och Olle Aronsson in 2,5 miljoner kronor i riskkapital. Tanken var att pengarna skulle gå åt under uppstartsfasen, men intäktssidan har gått bättre än väntat och en stor del av kapitalet finns fortfarande kvar i kassan.
– Hittills har vi nästan gått runt, vilket är bättre än väntat. Vissa månader har vi nått break even, och senast igår slog vi trafikrekord. Vi ser en tillväxt i trafiken vilket känns kul.

Pengarna kommer främst från displayannonsering, sponsorskap och native. En annan av intäktskällorna har varit ett avtal om texter till deras gamla arbetsgivare Dagens Industri. Men den dealen har nu upphört.
– Det har känts lite udda att sälja texter till DI samtidigt som de har jackat upp sin techbevakning. Visst, det har varit pengar in men det är inget vi hade tänkt bygga vår affär på. Nu söker vi nya redaktionella samarbeten, och det finns ett rätt stort intresse från olika håll och kanter.