Dela sidan:

Dressmanns underklädeskampanj som gick upp i måndags har fått stor uppmärksamhet. Kampanjen har tagits fram i samarbete med reklambyrån Forsman & Bodenfors och är ett test. Efteråt ska Varner-Gruppen och reklambyrån utvärdera resultatet för att se om det blir något mer långsiktigt samarbete.

– Vi började samtala med Varner-Gruppen för en tid sedan. Vi testar det här greppet och ser om det funkar.

I briefen från Dressmann ville klädkedjan hitta ett nytt sätt att prata till flera storlekar.
– Vi började titta på underklädesreklam och märkte att den under de senaste 100 åren varit väldigt driven av kroppsideal. Vi tittade också på den forskning som fanns att tillgå och gjorde också en egen undersökning tillsammans med TNS Sifo som visade att reklamen var den största drivkraften - bakom osunda kroppsideal. Kampanjen är bara en början att försöka förändra den synen.

Kampanjen kommer ju parallellt med att debatten om underklädesreklam blivit mer intensiv efter Calvin Kleins kampanj som gick upp förra veckan på samma utomhusyta som Dressmann kör sin kampanj. Hur bidrar det till effekten?
– Vi visste ingenting om att den skulle gå upp så det vara bara intressant tajming. Vi vill tilltala kunder med olika kroppar och visa att en manskropp inte behöver ett sexpack för att vara vacker. Förhoppningsvis kan vi bidra till att lyfta debatten om kroppsideal för män och kvinnor. I somras blev "dad bod" ett fenomen som spred sig från USA. På sikt kanske olika kroppar blir mer accepterade. Fotografen Peter Gehrke bidrog också till att bilderna har lyfter fram det vackra i männen och valet av låten - just the way you are framhåller budskapet.

Kan den här kampanjen bidra till förändring?
– Man kan alltid hoppas, men jag tror inte att det räcker med en kampanj för att skapa förändring. Vi ser att många gillar kampanjen och tror att vi kommer att bidra till debatten. Med det sagt kommer dock inte Dressmann att ställa om hela sin kommunikationsstrategi på grund av den här kampanjen, men det har också väckt ett intresse internt hos dom.

Hur kan kampanjen bidra till att förändra Dressmanns position?
– Det återstår att se. De är väldigt intresserade av att göra något med sitt varumärke.



Dela sidan: