Dela sidan:

Resumé har tidigare uppmärksammat både Forsman & Bodenfors kampanj för Dressmann och franska BETC:s nya reklamkoncept för Gant. För tunnelbaneresenärerna kan kampanjerna skapa förvirring.

Med svartvita fotografier på avskalad vit yta, rubriker på samma höjd och avsändare likaså är kampanjerna slående lika i sin ton.

Johan Larsson, marknadsföringskonsult på Allvar Reklambyrå är en av de som uppmärksammat kampanjkrocken:

"Vad är sannolikheten? Dressman och Gant bestämmer sig för svartvita bilder och lite avskalad enkelhet samma vecka och hamnar bredvid varandra i tunnelbanan.", skriver han i ett inlägg i Facebook-gruppen "Reklamsnack".

Forsman & Bodenfors projektledare Viktoria Wallner som varit med att ta fram underkläderkampanjen för Dressmann berättar att det hela är en slump.

– Det är ett intressant sammanträffande. Jag kan bara säga att jag tycker att de har gjort en väldigt snygg kampanj i alla kanaler, säger hon till Resumé.

Affischerna har samma manér, sitter sida vid sidan och texterna sitter på samma höjd. Finns det en risk att konsumenterna blandar samman kampanjerna?
– Jag kan inte tala för hur folk tolkar kampanjerna, men jag tror inte att risken är särskilt stor. Det handlar trots allt om två väldigt separata varumärken. Det är helt enkelt bara en intressant tillfällighet. Sedan är det ju Filip Nilsson (executive creative director på BETC och tidigare på Forsman & Bodenfors reds. anm.) som tidigare var hos oss som ligger bakom kampanjen. Det är kanske mer en fråga om bra smak, enligt mig, som gör att det ser ut så här.



Dela sidan: