Dela sidan:

I maj skrev Resumé i pappersupplagan om hur illegala piratsajter som Swefilmer.se och Dreamfilm.se kryllade av popup-annonser från Casinoföretag, liksom högerextrema sidor som Exponerat.net.

När vi tog kontakt med några av de mer etablerade företagen som Unibet och Maria.com uppgav de att de inte hade en aning om att de syntes på sajterna – men att de inte ville vara förknippade med dem.
– Det viktigaste nu är att vi stänger ner detta och sedan får vi titta närmare på hur det kunde hända. Vi får se över våra processer vad gäller affiliate-nätverk och partners, sa Maria.coms Sverigechef Dersim Sylwan då.

Nu har Sveriges Annonsörer, i samarbete med Rättighetsalliansen, tagit fram sex rekommendationer till annonsörer för att inte ofrivilligt hamna i samma sits.
– Det förekommer att annonsörers logotyper, varumärken och annonser - ofta utan annonsörens vetskap - hamnar på olagliga sajter. Det kan exempelvis röra sig om sajter som tillhandahåller film, bilder, text och musik utan rättighetshavarnas samtycke. För seriösa annonsörer kan detta bli ett stort problem och därför har Sveriges Annonsörer tagit fram rekommendationer som kan vara till hjälp för annonsörerna, säger Tobias Eltell, förbundsjurist på Sveriges Annonsörer i en kommentar.

Här är de sex punkterna:
1. Rekommendationen för samarbete mellan annonsörer och mediebyråer anger tydligt att mediebyråns främsta uppgift är att med iakttagande av god etik och moral tillvarata sina uppdragsgivares intressen.

2. Köp inte annonskontakter via så kallad bulkförsäljning. Det vill säga en mediebyrås köp av annonsutrymme ska alltid ske på en enskild annonsörs uppdrag.

3. Om mediebyrån använder sig av RTB (Real Time Bidding) gäller det att ge mediebyrån tydliga instruktioner om vilka sajter som trots ett bra pris inte är aktuella för dig och inte får budas på. Med hjälp av RTB kan annonsvisningar inhandlas på ett automatiserat, budbaserat sätt. När mediebyrån köper utrymme händer det att en icke önskvärd sajts annonsutrymme kan passa enligt vissa premisser som till exempel målgrupp eller tidigare besökta sajter. Var även uppmärksam på display-nätverk, det vill säga där olagliga sajter kan finnas med i ett paket med flera annonssajter.

4. Nöj dig aldrig med att bara ange målgrupp och kostnad, utan ställ krav i ditt avtal om var dina annonser och var ditt varumärke får förekomma.

5. Reglera mediebyråns åtagande i avtal genom exempelvis en formulering om att ingen placering får ske på sajter/platser som inte agerar i enlighet med gällande rätt.

6. Om du upptäcker din annons eller ditt varumärke på en sajt där inget utrymme köpts påtala detta omgående till ansvarig för sajten. Om ingen ansvarig går att nå kontakta tjänsteleverantören/hostingföretaget och påtala att det är fråga om ett varumärkesintrång och/eller upphovsrättsintrång. Vissa större sajter tillhandahåller formulär där intrång kan rapporteras. Om du upptäcker ett intrång i en applikation från tredje part kontakta utvecklaren/ansvarig för applikationen.



Dela sidan: