Dela sidan:

Under 1900-talet kom Konsum att bli synonyma med sina "konsumbilar", vilka fungerade som ambulerande mataffärer och rullande reklampelare. Alla var inte glada över tilltaget och lokala handlare blev irriterade över att förlora kunder. Att konsumbilarna kunde ha ett mycket mer omfattande upptagningsområde gjorde att Konsum kunde köpa in billigare från leverantörer och pressade priserna.

Långt in på 1900-talet var ett köp på Konsum starkt förknippat med partitillhörighet. Socialdemokrater visade solidaritet genom att handla på Konsum medan mer högerorienterade konsumenter aldrig kunde tänka sig att sätta sin fot i en Konsumbutik.

I förra veckan meddelade Coop att man skrotar varumärket Konsum. Varumärket som skulle fyllt undra år nästa år.

– För mig är det inte namnet som är det viktiga, utan det är bolagets dna och vad bolaget står för. Om det heter Konsum, Nära eller någonting annat, det är inte det som styr bolaget, sade vd:n Sonat Burman-Olsson till TT.

Konsums reklamhistoria rymmer en hel del milstolpar. Under 1930-talet gav man ut boken "Per och Lisas julkök" mot en yngre målgrupp.



Under 70-talets vänstervåg höjde Konsum tonen i debatten mot Ica och andra privata handlare. Valåret 1976 gick man ut i en stor reklamkampanj och uppmanade konsumenterna att handla i konsumentägda butiker och inte i affärer som drevs "för att ge vinst åt sina ägare."



1979 fälldes "Radio Konsum" av radiokommittén sedan deras konsumentupplysning för Blå-Vitt bedömdes som reklam.



Historien har också bjudit på några minnesvärda reklamfilmsögonblick. 1982 anlitade man Rolv Wesenlund, för tv-tittarna främst känd som karaktären "Fleksnes". I reklamfilmerna får vi se figuren "Cooperman" i ett hem bara bestående av blåvita produkter. Han pratar med sin egen spegelbild och dagdrömmer om Mona Seilitz.



Reklamfilmen kom 1974 gjordes av firman Olsson & Hult tecknad film AB. I filmen dansar "Konsum-huset" med sina kooperativa kamrater: Domus och Obs!
 

Under 1970-talet fortsatte Konsum på det teknade spåret i en film om gemensamt ägande.

Under 1980-talet gjorde en excentrisk Tore Skogman i märklig outfit ett utflippat gästspel när Konsum anordnade Rock-SM.


  
Med sin karaktäristiska diskbänksrealism gjorde den socialdemokratiske mästerregissören Roy Andersson en skildring av vardagliga situationer i det svenska köket för Konsum.





Dela sidan: