Dela sidan:

Mittmedias rörelseresultat ökade kraftigt under 2014, från 19,7 miljoner 2013 till 114,5 miljoner, främst på grund av minskade personalkostnader på 37 miljoner. I höstas inleddes ett nytt sparpaket på 80 miljoner kronor under två år, varav 50 ska sparas i år.

Thomas Peterssohn berättar att Mittmedia ökade rörelseresultatet första halvåret 2015 jämfört med samma period 2014.

– Det känns väldigt bra med tanke på det tuffa klimatet på marknaden. Förklaringen ligger framför allt på kostnadssidan som trimmas löpande. Intäktsutvecklingen under hösten är osäker, tappet blir större än budgeterat. Men vi har definitivt en chans att överträffa fjolårets rörelseresultat som var en bit över 100 miljoner kronor. Det är en hygglig grundlönsamhet som vi behöver för att klara omställningen, säger han till Resumé.

Koncernen har som vision att affären ska vara huvudsakligen digital 2020. Det är dock en krävande resa som påbörjats och från låga nivåer.

– Vi har presterat en urstark digital annonstillväxt i flera år och nu börjar vi se en normalisering. Vi tappade över tio procent i printannonsering första halvåret, samtidigt som vi växte tio procent i digitala kanaler. I år kommer 20 procent av annonsintäkterna att komma från digitala kanaler och det är väl okej med tanke på att andelen var under fem procent för tre år sedan. Men det räcker ännu inte för att kompensera det vi tappat i print.

De totala annonsintäkterna backade med åtta procent första halvåret.

– Prenumerationsintäkterna fortsätter däremot stiga en-två procent och ligger på all time high, det måste man vara nöjd med.

Hur stor är pressen idag?
– På lite längre sikt, när vi tittar på 2017 och framåt, finns anledning att vara ödmjuk. Den strukturella pressen för dagstidningarna fortsätter och riskerar till och med att accelerera. På läsarsidan kämpar vi med att lära oss utveckla betalt innehåll på digitala plattformar, men det är fortfarande små pengar. Här behövs smart produktutveckling, bättre användarupplevelser och lägre friktion i betalningslösningarna. Vi kan inte slå oss till ro utan måste jobba hårt varje dag med att effektivisera verksamheten och samtidigt investera ännu mer i innovation och digital transformation. Tid är en bristvara i den här branschen.

Berätta om ert nya gemensamma sport- och redigeringsnav.
– För tre år sedan fanns drygt 90 redigerare i Mittmedia, nu är det 33 kvar som gör 18 dagstidningar som är snyggare än någonsin. Tack vare gemensam design, centraliserad redigerarorganisation och moderna arbetssätt. Istället har vi valt att prioritera resurserna i den lokala innehållsproduktionen. Vi har över 400 journalister utspridda över södra Norrland.

Vilka förväntningar har du på robotjournalistiken?
– Vi är ganska jordnära här och ägnar oss inte åt grundforskning. Med relativt enkla medel kan tekniken förbättra servicenivån på våra sajter, främst inom väderrapportering, kommun- och trafikinformation och sportresultat. Jag har däremot ingen aning om vad artificiell intelligens kan göra för journalistiken på lång sikt.

Blir det fler nedskärningar i Mittmedia i år?
– Jag tror det blir fler nedskärningar i alla traditionella medieföretag. Intäkterna faller strukturellt och ingen kan gömma sig. Men just för tillfället jobbar vi inte med några större nedskärningar i Mittmedia.

Inför hösten har Mittmedia tagit in en nyckelrekrytering i satsningen på digitalt – nämligen Omnis medgrundare Thomas Sundgren, som precis tillträtt som chefredaktör för Mittmedias tidningar i Hälsingland. Och mer kompetens tillkommer.

– Thomas kommer att tillföra mycket även på koncernnivå. Vi är just nu på gång med att rekrytera duktiga krafter inom programmatic. Det är ett led i ett intensivt arbete att lyfta den digitala annonseringen till en ny nivå.

En större händelse i höst är testkörningen av koncernens nya annonsplattform Reacher, som ska innehålla personaliserade annonser. Därmed ska de ta upp kampen om annonspengarna mot de sociala mediehusen.

– Jag tror att vi är först av tidningshusen i Sverige att erbjuda datadriven målgruppsannonsering på ett självbetjäningsverktyg, sådant som Google och Facebook varit ganska ensamma om lokalt, säger Thomas Peterssohn.

Dessutom kommer Mittmedia, om allt går i lås, bli kollegor med Svenska Dagbladet till årsskiftet. En avsiktsförklaring skrevs i våras.

– Det är fortfarande tidigt i processen och förhandlingar hålls på företagsnivå när det gäller att samarbeta tekniskt. Planen är att vara färdiga till årsskiftet, säger Thomas Peterssohn.

Mittmedia hade 974 (1 055) anställda under 2014.

En längre intervju hålls med Mittmedias affärsutvecklingschef Robin Govik angående robotjournalistiken i Resumés papperstidning på torsdag.



Dela sidan: