Dela sidan:

Näringslivets lobbying mot SD...
De tunga arbetsgivarorganisationerna Svenskt Näringsliv och Företagarna samt flera branschförbund inom Almega har haft hemliga möten med Sverigedemokraterna med syftet att påverka deras näringspolitik. Det avslöjar Dagens Industri i dag. Exempel på framgångar i lobbyarbetet påstås vara SD:s positionsförskjutning i frågan om vinster i välfärden och slopad fastighetsskatt på industrilokaler. 
– Det är ett stort riksdagsparti och vi behandlar dem som alla andra som vi försöker påverka, säger Lars Göran Johansson, Svenskt Näringslivs kommunikationsdirektör till DI. 

Insatserna har mot partiets toppskikt och i synnerhet mot den ekonomisk-politiska talespersonen Oscar Sjöstedt
– Det är säkert lättare att påverka oss, säger han till DI. 
– Vi står i mitten i den ekonomiska politiken. Möjligtvis när man kollar på näringslivspolitiken och vissa skattefrågor för företag lutar vi lite till höger. 

Däremot har de fackliga organisationerna valt att ge Sverigedemokraterna kalla handen, enligt Sjöstedt. 

...Som vägrade debattera mot SDU
I gårdagens Agenda i SVT var det tänkt att SD:s Richard Jomshof skulle debattera mot Jessica Ohlson, nyvlad ordförande i SDU. Men de båda hölls avskilda i studion eftersom partiet klippt banden till sitt ungdomsförbund. 
– Vi har debatterat och diskuterat med det som tidigare var vårt ungdomsförbund i flera år men man kommer till en gräns där det inte finns någon mening att göra det, säger Jomshof till Aftonbladet.

Reinfeldts fallskärm trots miljonintäkter
Förre statsministern Fredrik Reinfeldt driver sin verksamhet som författare, föreläsare och konsult i eget bolag. Men trots att han dragit in miljonintäkter tar han ut fullt avgångsvederlag på 156 00 kronor från riksdagen, visar SVT:s granskning

Notch tog hem Rheborg och Schyfferts auktion
Minecraft-miljardären Markus "Notch" Persson vann som väntat Johan Rheborgs och Henrik Schyfferts välgörenhetsauktion där duon säljer en ståupp-show. För nöjet betalar han 550 000 kronor som går till Röda Korset. Schyffert och Rheborg skjuter till ytterligare 50 000 kronor vardera, skriver Henrik Schyffert på Twitter. 

Motkampanj mot rykten om asylresor
Den libanesiska tidningen al-Diyar som står nära den syriske diktatorn Bashar al-Assad sprider uppgifter om att Sverige och Norge ska skicka en lyxkryssare för att hämta upp flyktingar. På bilden används fartyget Queen Victoria. Tyska UD har nu lanserat en motkampanj då landet beskrivs som ett paradis för de flyktingar som kommer dit, skriver SVT.

Falskt svenskt brev i ryska medier
I rysk tv och amerikanska CNN har ett falskt brev skrivet på svenska regeringens brevpapper cirkulerat, rapporterar SvD. Syftet ska vara att sprida en missaktande bild av svenskt politik. 
– Ryssland försöker systematiskt rubba förtroendet för Sverige i flera kanaler, säger Anke Schmidt Felzmann, forskare vid Utrikespolitiska institutet till tidningen.

Facebook testar tillfälliga kampanj-profilbilder
I tider som dessa är det vanligt att människor byter profilbild för att stödja en kampanj. Men i framtiden kan det bli möjligt att lägga till kampanjer genom "tillfälliga profilbilder" som gör att du sliper ladda upp en ny. Facebook låter nu utvalda användare testa den tekniken, enligt Techcrunch

Hammar: Amerikansk media gullar med Trump
Presidentkandidaten Donald Trump har en allt för enkel resa i de amerikanska medierna. Det menar programledaren Filip Hammar som jämför honom med Jimmie Åkesson
"Vi ska vara jävligt glada över att Jimmie Åkesson varken har karisma eller rolig frisyr. Det hade kunnat föra oss ännu längre in i mörkret" skriver han på Instagram.

"Like a girl" vinner Emmy
Always globala supersuccé "Like a girl" tog hem en Emmy för bästa reklamfilm på en prisutdelning i lördags. Den vann före filmer från bland annat Adobe och Gatorade, skriver Adage



Dela sidan: