Dela sidan:

Involve Communication har funnits i 20 år och specialiserat sig på intern- och förändringskommunikation. I fjol omsatte byrån 12,8 miljoner kronor men gjorde en rörelseförlust på nära 1,8 miljoner kronor, vilket innebar att det egna kapitalet blev förbrukat. Som en konsekvens fick de upprätta en kontrollbalansräkning, men i början av sommaren konstaterades att Involve Communication återigen stod på god fot.

Nu köper Hallvarsson & Halvarsson upp bolaget för en okänd summa. Samtliga anställda, totalt tio personer, följer med i affären. Även i den nya konstellationen kommer Involve att arbeta fristående, men samarbeten kommer att bli aktuella i de uppdrag där det är relevant.
– Vi försöker samla de bästa inom alla strategiska kommunikationsdiscipliner. Involve har 20 års erfarenhet av förändringskommunikation så det känns väldigt naturligt och attraktivt att jobba med dem inom gruppen, säger Martin Petersson, vd på Hallvarsson & Halvarsson Group. 

Koncernen består också av Springtime och Comprend (tidigare KW Digital).
– Det här blir den fjärde kommunikationsbyrån i gruppen och vi ska jobba tillsammans där det är i våra kunders intresse att göra det. Samtidigt är det viktigt att ha stor respekt för Involves kultur, medarbetare och kundrelationer. Jag vill inte ta sönder något värdefullt genom att integrera bara för sakens skull. Hur vi ska arbeta tillsammans ska få växa fram med tiden, säger Martin Petersson.

För Involve Communications del innebär affären att de får en större verktygslåda att tillämpa i sina uppdrag.
– Vi har jobbat med några av Sveriges största bolag och stöttat dem i deras förändring. Vi kan väldigt mycket om dem, men eftersom vi varit så pass små har vi inte haft musklerna att göra mer. Därför är det en dröm att komma in i ett större sammanhang och kunna ge ett större utbud till kunderna, säger vd:n Annicka Pärson.

Hon medger att byrån hade ett tufft fjolår men att pilarna nu pekar åt rätt håll igen. Orsaken till den stora förlusten var dels tappet av en kund i Norge, men också att de tog stora investeringar då de skapade en mobilanpassad plattform för sitt kommunikationsarbete.
– Vi lade stora resurser på det men hade inte musklerna att matcha det med försäljning. Där tror vi att det kan hända mycket tillsammans med Hallvarsson & Halvarsson. Vi lade mycket krut på att bygga strukturkapital som vi nu kan utnyttja fullt ut, säger Annicka Pärson.



Dela sidan: