Dela sidan:

I tisdags och onsdags hade Aftonbladet en live-sändning tillsammans med spelbolaget Unibet. Där fick tittarna analyser och tips från studion som bemannades av två Sportbladet-medarbetare och två Unibet-profiler.

Det ska även ha förekommit en tävling där tittarna fick chans att vinna biljetter till Champions League-finalen. För att delta i tävlingen var man tvungen att registrera sig som kund hos Unibet.

Sportbladet-profiler gör nu uppror mot ledningen. De menar att tidningen säljer ut sig själva. Den firade medarbetaren Oskar Månsson lämnade under fredagen in sin avskedsansökan.

Oskar Månsson hade velat vara kvar på Sportbladet.

– Jag har jobbat länge och har gjort mig ett namn i vissa sammanhang. Jag hade förutsättningarna och klimatet och hade gärna varit kvar om jag trivts med det.

Månsson slutar dels på grund av att han aldrig fått en fast anställning på Sportbladet, trots att han varit där sedan 2008, men också på grund av att han tappat förtroende för ledningen på grund av flera händelser under en lång tid.

Jag har varit på tidningen sedan 2008 men jobbar fortfarande som konsult på Schibsted Media där har man sämre villkor på flera sätt. Det känns surtJag känner inte heller förtroende för det journalistiska, som borde stå i centrum. Just det här sista med Unibet är jag mycket tveksam till, även om jag hade bestämt mig tidigare, säger Oskar Månsson till Resumé.

Sportbladetveteranen Robert Laul säger ”den journalistiska integriteten har inte varit mindre på 200 år”.

– En av Sportbladets främsta journalister slutar, vilket är en katastrof på alla sätt och vis. När det blir sådana här satsningar så måste vi reagera, det drabbar våra andra journalistiska satsningar. Vi måste hålla spelbolagen på en armlängds avstånd, säger Robert Laul.

Robert Laul frågar ledningen vad som gör att de måste ha sådana här affärer.

– Det pumpar ut till medarbetare om att det är svårare tider. Men de senaste fem åren har vi gjort en miljard i vinst. Vad är så ansträngt så att man måste ta in spelbolag?

Marcus Leifby anser att det gamblas med trovärdigheten i Sportbladet.

– Det är väldigt osäkert om det är en annons eller en journalistisk produkt. För oss journalister är det såklart uppenbart att det inte var en journalistisk satsning – det var ett mastodontreklaminslag - det längsta som någonsin sänts ut, säger Marcus Leifby och fortsätter:

– Jag upplever det som ansvarslöst, det är inte genomtänkt. Det finns också en annan sida av detta. 99,9 procent av alla artiklar som skrivs på temat spel handlar om lyckat trisskrap och miljonvinster. Det finns inte en enda artikel som berör problematiken spelmissbruk.

Johanna Frändén och Simon Bank gjorde tillsammans ett inslag till sändningen i veckan. Men de hade inte en aning om att Sportbladet skulle samsända med Unibet.

– Simon och jag var på matchen i Paris och gjorde liveintervju. Jag blev inte informerad om samsändningen innan och visste inte vilket sammanhang jag var med i. När jag efter att vi skickat in inslaget tittade in på Sportbladet såg jag en lång reklamfilm för ett spelbolag. Det var olustigt om jag ska ta i underkant.

Hur känner du inför arbetsgivaren?
– Jag har utvecklat för ledningen. Det här har inte varit aktuellt tidigare. Många av mina andra kollegor som jobbar utomlands undrade vad som hände.

Simon Bank säger sig vara oerhört tveksam till samarbetet.

– Just det här specifika fallet har jag tagit upp med cheferna. Det här blir en förtroendefråga. Man frågar sig om man är journalist eller spelrådgivare. Det här är ett sådant jobb som jag gjort massa gånger förut, men formerna för publiceringen är fel, säger Simon Bank.

Sportbladets chef Pontus Carlgren svarar på kritiken från sina medarbetare.

Ni målade studion grön och hade med medarbetare från Unibet. Sålde ni ut er själva i tisdags-onsdags?
– Nej, det tycker jag inte. Men det var ett nytt format som hade premiär i tisdags och är tänkt att fortsätta varje Champions League-kväll, vi kommer att utvärdera flera saker till nästa tillfälle och ta in synpunkter, skriver han i mejlet.

Ni ser det inte som problematiskt för den journalistiska integriteten?
– Nej, men det är väl något att utvärdera också. Det här är ett speciellt format kopplat till vår liverapportering. Vi har exempelvis i stället valt bort reklam innan sändningen.

Ni kommer alltså fortsätta med sådana här samarbeten framöver?
– Vi har väldigt många tv-satsningar på gång, bland annat sänder vi serie A och La liga igen. Vi har nytt format kring SHL och vi har ett nytt spännande program på gång i nästa vecka. Men inga som liknar detta.

Vad känner du inför att Oskar Månsson slutar?
– Trist, Oskar är duktig inom sitt område. Vi tackar honom för det som varit och önskar honom lycka till, skriver Carlgren.



Dela sidan: