Dela sidan:

De närde en gemensam idé om ett doftvarumärke för Sveriges största idrottsstjärna. Förra året tog Jessica Dersén och Marie Klockare Carlzon beslutet att lämna Kicks för att starta Amazing Brands. Genom åren på har doft varit ett stort fokus. De har lanserat många nya varumärken och drivit doftkonsumtion i Norden som ett uttalat mål.

– Vi gick och väntade på att Zlatan Ibrahimović skulle komma som doftvarumärke. När ingen kom sa vi till varandra att vi själva skulle försöka, säger Jessica Dersén.

De tog kontakt med stjärnans varumärkesagent Mika Lepistö och efter ett drygt halvårs arbete fick de slutligen träffa Zlatan Ibrahimović i Paris. Han hade redan blivit bekant med Amazing Brands vision och värderingar. Det personliga mötet med fotbollsstjärnan resulterade i att samarbetet Zlatan Ibrahimović Parfums förverkligades.

– Mötet handlade om att vi skulle godkännas personligen. Han vill alltid träffa dem han ska jobba med. Vi var från början tydliga med att vi ville göra det här med honom, inte åt honom. Vi ville att han skulle vara delaktig och att samarbetet skulle bygga på ett långsiktigt kontrakt och inte bara en parfym, säger Jessica Dersén.

Varför doft och Zlatan?
– Vi såg Zlatan som ett oerhört starkt och intressant internationellt varumärke. Vi ansåg att han hade stor potential att lyckas som doftvarumärke. Att han är idrottsman, sportar mycket, använder parfym och dessutom bor i parfymens huvudstad - ja, det var mycket som gjorde att valet föll på honom först, säger Marie Klockare Carlzon.

Det tog mer än ett halvår från att ni tog kontakten till att ni träffade Zlatan. Var det ett nervöst möte?
– Det var vårt livs viktigaste möte. Det är klart vi var nervösa. Vi tog i från tårna och förstod att vi måste sätta presentationen. Vi visste att vi skulle få ett kort möte att framföra det vi ville. Vi var tydliga med att vi ville göra det här med honom. Hade han bara velat sätta sitt namn på flaskan hade det inte varit en intressant affär för oss. Då hade vi tackat nej, säger Marie Klockare Carlzon

– Han har tidigare varit uppvaktad av andra företag som velat göra motsvarigheter med honom. Då har han tackat nej eftersom han inte ansett att det varit rätt. Det blev en perfect match och det visade sig att han ville göra det vi ville göra. Sedan dess har han varit superengagerad. Mötet som skulle vara i tjugo minuter tog två timmar. Han tyckte att vi hade svar på tal och att det kändes som att han satt i möte med sig själv. Så vi var väl rätt kaxiga, säger Jessica Dersén.

Varför var det viktigt att involvera Zlatan i arbetet med att ta fram doften?
– Vi ville ta fram en produkt som han skulle bära varje dag och vara stolt över. Om vi bara hade lånat hans namn hade det säkert varit en helt annan set-up som många andra kändisar gör, i ett annat prissegment. Vi ville att det skulle vara trovärdigt och att produkten skulle hålla hög kvalitet, precis som Zlatan gör. När vi har suttit på inköpssidan har vi sett många varumärken komma. Många väldigt spännande absolut, men man har aldrig fått veta vad som sker bakom de fina vistelserna, säger Jessica Dersén.

De senaste åren har fotbollsstjärnan ingått i en rad affärssamarbeten, men det är första gången Zlatan Ibrahimović sätter sitt eget varumärke på en produkt. För att höja autenciteten dokumenterade Amazing Brands varje steg, alla möten med Zlatan Ibrahimovic med stillbilder och filmer. Duon ser lanseringen som startskottet på ett långsiktigt samarbete och nästa produkt kommer innan sommaren 2016, men Amazing Brands vill inte avslöja några detaljer. Affärsmålen är högt uppsatta och inom tre år ska bolaget omsätta över 100 miljoner kronor.

– Vi vill sätta doftvarumärket på marknaden, inte en fotbollsspelare som gör en doft. Det är helt ointressant i det här sammanhanget. Han är en väldigt känd person, men enligt våra undersökningar står han för så mycket mer än bara fotboll. Han är en förebild för många även utanför plan. Många förknippar honom med hans sätt att vara, att han kommer från tuffa förhållanden och gjort en omöjlig resa. Han står för drömmen om att allt är möjligt och symboliserar det nya Sverige. Många kvinnor tycker dessutom att han är spännande och intressant även om de inte gillar fotboll. Vi såg möjligheten att göra ett doftvarumärke med stark fransk och svensk koppling, säger Marie Klockare Carlzon.

Hur är Zlatan att jobba med?
– Han är väldigt krävande, engagerad och närvarande på ett positivt sätt. Han ställer många frågor som vi kanske inte alltid har reflekterat över. Han är extremt noggrann.

Perfect Brands bokade upp en dag med parfymhuset och parfymören Olivier Pescheux som jobbat med bland annat Dior och Boss, men även med smalare dofter. Zlatan Ibrahimovic gick igenom 70 doftnoter och berätta vad han tyckte om och inte. Adderade egna doftminnen och gräsmattor, natur och hav. Allt skulle ringa in Zlatan som doft.

Flaskan, framtagen av Frankenstein Studio är bläckblå precis som Zlatans tatueringar- Den är stilren som de klassiska parfymvarumärkena, med ett stilbrott i form av en blaffa med Zlatans namn. Kanske ett försök att likt fotbollsspelaren Zlatan Ibrahimovic göra det oväntade? Korken bär samma symbol som två av Zlatans mest kända tatueringar – en karp och en indianfjäder. I ett första steg sker lanseringen i Norden och Frankrike i 300 butiker. Frankrike är världens svåraste parfymmarknad att slå sig in på. Här måste man förtjäna sin plats.

– De är egentligen skeptiska till allt som inte är franskt. Eftersom Zlatan bor i Paris och har en god kännedom samtidigt som vi tagit fram produkten i Frankrike blev vi mer accepterade. För inköpare på doft är parfymören väldigt viktig och att vi samarbetat med Olivier Pescheux, en av världens främsta parfymörer, gjorde att vi kom vi upp till en helt annan nivå, säger Jessica Dersén.

Hur märks det att Zlatan vårdar sitt varumärke?
– Han är 200 procent engagerad. Det här är inte mindre viktigt än något annat. Han var från början ödmjuk inför att han inte kunde branschen, men han har ett stort intresse av att lära sig. Han och parfymören Olivier har fått en fantastisk relation. I labbet gick han ut och kände på allt. Han vill verkligen lära sig. Han lämnar ingenting åt slumpen, har ett sinne för detaljer och det får gärna ta tid, säger Jessica Dersén.

Ni ser det här som ett långsiktigt samarbete. Hur ser ni på att Zlatans spelarkarriär snart kan vara över?
– Förhoppningsvis spelar Zlatan i många år till, men vi ser att varumärket står för sig själv. Nu gäller det för oss och Zlatan att ladda in mer värden i varumärket oberoende av hans fotbollskarriär, säger Marie Klockare Carlzon.

Rättigheterna till namnet Zlatan Ibrahimovic säkrades genom ett konfidentiellt avtal. Förutom Frankenstein Studio har Amazing Brands samarbetat med pr-byrån Patriksson Communication och den digitala byrån At Night som lanserade parfymen på Instagram. Marknadsföringsstrategin har främst varit digital, men duon satsar även på tv-reklam i C More i samband med Zlatans matcher för PSG och allsvenska matcher. Man går också ut med printannonser i magasin som Offside, Café, King och Elle. Zlatan Ibrahimović har också använt sina egna kanaler med över 30 miljoner följare. Zlatan Ibrahimovic har ett varumärke som lämnar få oberörda.  

Påverkar det på något sätt er strategi när Zlatan är så exponerad som han är i reklamsammanhang. Först med Volvos reklam, sedan samarbetet med Dressmann och Vitamin Well?
– Det är klart att det alltid händer mycket kring en person som Zlatan samt starka varumärken generellt. Vi har svårt att uttala oss om hans andra samarbeten då vi inte är insatta eller delaktiga. Laget PSG släppte för drygt ett år sedan en doft på utvalda marknader. Svensk press och butiker ville dra på det som att det var Zlatans doft, vilket det inte var. Skillnaden är att Zlatan nu själv har en helt egen produkt med sitt eget varumärke/namn på. Förutom boken så har som sagt hans tidigare uppdrag varit samarbeten, säger Marie Klockare Carlzon.



Dela sidan: